دلمه برگ مو به روش یونانی

مواد لازم

▪ ۴۰ عدد برگ مو
▪ ۴ قاشق سوپ خوری روغن زیتون

● مواد لازم برای داخل دلمه

▪ ۱۵۰ گرم یا سه چهارم فنجان برنج (در آب خیسانده شده)
▪ ۱۰۰ گرم پیازچه (خردشده)
▪ ۴۰ گرم یا یک چهارم فنجان لپه (پخته شده)
▪ ۲۵ گرم یا یک چهارم فنجان کشمش پلویی
▪ ۲ قاشق سوپ خوری برگ نعناع تازه خردشده
▪ ۴ قاشق سوپ خوری برگ جعفری خردشده
▪ سه چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه
▪ نمک به میزان لازم

طرز تهیه

۱) چوب هر یک از برگ ها را با قیچی یا چاقو ببرید. قابلمه ای را آماده کرده و دوسوم آن را با آب و کمی نمک پر کنید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید، سپس برگ ها را داخل آب در حال جوش بریزید و حرارت دادن را تا زمانی ادامه دهید که رنگ برگ ها کمی تغییر کند. حالا برگ های نیم پز شده را در سبدی آبکشی کنید و روی آنها آب سرد بریزید.
۲) تمام مواد مخصوص داخل دلمه را در کاسه ای بریزید و با هم خوب مخلوط کنید.
۳) هر یک از برگ ها را پهن کرده و یک قاشق مرباخوری سرپر یا یک قاشق سوپ خوری سرخالی از مواد را در وسط برگ بریزید. با توجه به اینکه این دلمه به روش سنتی بسته نمی شود، ابتدا لبه انتهایی و سپس دو لبه طرفین برگ را روی مواد برگردانید و سپس شروع به لوله کردن برگ کنید.
۴) برای پخت این دلمه، از روش بخارپز استفاده می شود. بنابراین سبد فلزی دسته داری که امکان قرار دادن در دهانه قابلمه دیگری را داشته باشد، انتخاب کنید و دلمه ها را یک به یک بعد از پیچیدن، داخل آن سبد بچینید و روی سطح آنها روغن زیتون بریزید.
۵) نیمی از حجم قابلمه زیریرن را از آب پرکنید و سبد حاوی دلمه را روی قابلمه قرار دهید و در قابلمه را روی سبد بگذارید.
(روش بخارپز کردن) برای بخارپز کردن این دلمه و مواد داخل آن حدود یک ساعت زمان کافی است ولی در صورتی که این میزان برای پخت برنج داخل دلمه کافی نبود، مقدار دیگری آب داخل قابلمه زیرین بریزید و زمان پخت را اضافه کنید. این دلمه را به همراه لیموترش و سالاد سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *