دلمه حلقه ای یا قالبی

مواد لازم

برنج ۲ پیمانه

گوشت ۲۰۰ گرم

سبزی خرد شده ( ترخون ، ریحان ، جعفری ، گشنیز ، پیازجه ، شوید ) ۲ پیمانه

ونوشک تازه ۲ الی ۳ قاشق ( در صورت دسترسی به ونوشک در غیر این صورت ونوشک را حذف کنید)

پیاز سرخ شده ۲ قاشق غذا خوری

خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذا خوری

زرشک قرمز ۳ قاشق غذا خوری

سرکه دو سوم لیوان

شکر نصف لیوان

فلفل سیاه و قرمز به میزان دلخواه

روغن زیتون ۲ الی ۳ قاشق

آب نیم لیوان

دلمه حلقه ای یا قالبی

طرز تهیه

اگر دوست ندارید برنج داخل دلمه نرم شود از برنج دانه بلند خارجی استفاده کنید برنج را با آب و زردچوبه و نمک و کمی روغن زیتون به صورت کته درست کنید .

 گوشت را با نمک ، زردچوبه ، فلفل و کمی روغن و پیاز رنده شده ابتدا کمی تفت داده و بعد با یک لیوان آب بپزید و صبر کنید تا تمام آبش تبخیر شود .

خلال پوست پرتقال را با آب یک دور بجوشانید تاتلخی آن گرفته شود و توسط صافی از آب جدا کنید .

سسی ازشکر و سرکه و آب را تهیه کرده و بچشید و  در مقدارش با توجه به ذائقه تان میزان شکر و سرکه را تغییر دهید و جند قاشق از آن را برای روی دلمه کنار بگذاریدو بقیه را با مواد خوب مخلوط کنید.در صورت تمایل از سسهای مورد علاقه خودتان استفاده کنید .

مواد را روی برگها در قالب بریزید و با پشت قاشق مواد را یکنواخت و فشرده کنید و سپس بادنباله برگ مو  که از اطراف قالب آویزان است روی مواد را بپوشانید .  و چند قاشق از سس سرکه وشکر را برای جلوگیری از خشک و برشته شدن برگهاروی آن بریزید.

توسط فویل روی قالب را بپوشانید تا زمانی که در فر میگذارید دم بکشد .

قالب را به مدت یک ساعت در فر با درجه متوسط بگذارید تا دلمه دم بیفتدفر را خاموش وفویل را از قالب جدا کنید و یک دیس روی قالب وارونه کنید و دلمه که شبیه به یک حلقه شده ( دلمه حلقه ای )  را برگردانید وبا سلیقه خودتان آنرا تزئین کنید. اگر از برنج ایرانی استفاده کنید و یا میزان سس را بیشتر کنید مایه دلمه نرم ترو چسبنده تر میشودکه بعضی این نوع را بیشتر می پسندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *