رعایت بهداشت ناحیه تناسلی، خانم‌ها توجه کنند!

یکی از مهمترین موارد حفظ سلامتی خانم ها بهداشت دستگاه تناسلی زنان می باشد ، اما با توجه به شرم و حیا خانم ها معمولاً صحبت کردن در این مورد برای خانم ها سخت است . در اینجا مطلبی در مورد بهداشت دستگاه تناسلی زنان آورده ایم تا بخشی از اطلاعات مفید در این زمینه را به شما انتقال دهیم.
نشانه‌ های عفونت واژن بهداشت دستگاه تناسلی زنان
در معاینات بالینی، تشخیص ۳ نشانه از ۴ نشانه‌ زیر تاییدی بر ابتلا به عفونت است:
۱- تغییر ترشحات از حالت نرمال
الف) ترشحات رقیق مانند شیر به رنگ سفید یا خاکستری با بوی زننده احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را نشان می ‌دهد.
ب) ترشحات غلیظ و کف مانند زرد مایل به سبز با بوی بد احتمال ابتلا به تریکومونازیس را نشان می ‌دهد.
ج) ترشحات سفت و سفید پنیری و بدون بو نشانه بروز عفونت قارچی است.
۲- مشاهده سلول‌ های گلوله ‌ای که در واقع سلول‌ های مخاطی احاطه شده توسط باکتری ‌ها پوشانده شده‌ هستند در زیر میکروسکوپ
۳- PH بالاتر ۵/۴ مایعات واژن
۴- ایجاد بوی ماهی با افزودن قلیا
مراقبت از دستگاه تناسلی (واژن)
۱-  حفظ سلامت و بهداشت: اگر سلامت کلی خود را رعایت کنید، آنگاه واژن شما هم از نظر بهداشتی و سلامت مناسب خواهد بود. برای این منظور بهتر است مصرف شکر و شیرینی‌جات را محدود نمائید و به مقدار بیشتر ماست مصرف نمائید. چرا ماست؟ این یک واقعیت ساده است. باکتری‌های داخل واژن از نوع خاصی هستند که تنها در برخی از مواد غذایی وجود دارد که شما می توانید آنها را در سوپرمارکتها پیدا کنید. در ماست چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ماست حاوی باکتری خوبی به نام لاکتوباسیلوس است . شکر باعث می‌شود که این نوع از باکتری مخصوص که در ماست است از بین برود. لذا توصیه می‌شود که مصرف شکر خود را کم کنید و ماست را زیاد و ترجیحاً مواد فاقد شکر مصرف نمائید. امروزه فراورده‌های دارویی جدید به بازار آمده است که حاوی مقادیر زیاد و حتی تا ۱۰۰۰۰۰باکتری می‌باشد که با قرار دادن داخل واژن می تواند شرایط مطلوبی را برای پیشگیری از عفونتها حتی برای خانمها فراهم آورد.
۲-  خود را تمیز نگه دارید:اغلب عفونتها زمانی رخ می‌دهد که تعریق یا چربی‌هایی حاصل از غدد و سلولهای بدن در ناحیه تناسلی هیچ فایده ای برای بدن ندارند، جز احتمال حساسیت و عفونت. بنابراین مرتب حمام کرده و دوش بگیرید و همیشه آنها را تمیز نگه دارید. سعی کنید از دوشهای واژینال استفاده نکیند زیرا هر چند آنها باکتری های بد را از بین می برند ولی همراه خود حجم وسیعی از باکتریهای مفید را نیز با خود از بین می‌برند. متاسفانه باکتری‌های بد خود را مرتب می‌سازند و تکثیر پیدا می‌کنند و وضعیت بیمار بدتر خواهد شد. دوش واژینال هم ممکن است باعث التهاب (واژینیت) شود. استفاده از مقدار کمی دستمال شستشو با کمی صابون غیرمعطر، ملایم و آب بهترین اثر را خواهد گذاشت. معمولاً نیازی به شستشوی داخل واژن نمی‌باشد زیرا واژن خودش بطور دائم ترشحات خود را خارج می‌کند. بنابراین بگذارید واژن عملکرد خودش را انجام دهد و شما در آن مداخله نکنید.
۳-  استفاده از کاندوم : کاندوم علاوه بر اینکه شما را از بروز بیماریها محفوظ می دارد واژن شما را هم تمیز نگه می دارد.مقاربت بدون کاندوم مشکلات متعددی از جمله بیماری‌های مقاربتی را بدنبال داشته و شانس حاملگی شما را بالا خواهد برد.
۴-  رفتارهای جنسی پرخطر: از رفتارهای جنسی پرخطرو غیرتناسلی پرهیز نمائید.در این موارد به منظور حفاظت از دهان و حنجره و به منظور پیشگیری از بیماریهای ویروسی و حتی سرطان ناشی از ویروس‌های زگیل تناسلی بهتراست از کاندوم استفاده شود.
۵-  لباس خانمها : همیشه از لباسهای نازک نخی ۱۰۰% استفاده نمائید، زیرا با این‌کار احتمال گردش هوا در ناحیه وجود داشته و از رشد میکروب‌های بی‌هوازی جلوگیری می‌شود. به علاوه باعث می شود تا بهداشت واژن و پوست ناحیه تناسلی بهتر و سالم‌تر باشد. از پوشیدن لباسهای نایلونی، استات، فیبرهای مصنوعی پرهیز نمائید. همچنین از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز نمائید. لباس زیر خود را با دقت بشوئید و از مواد سفید کننده و وایتکس پرهیز نمائید.حتماً دوبار آنها را آبکشی نمائید که مواد شوینده در آن باقی نماند.
لباسهای جدید و نو خود را حتماً قبل از استفاده بشوئید، چون ممکن است در کارخانه به مواد شیمیایی آلوده شده باشد.
از پوشیدن لباسهای تنگ و گن لاغری تا حد ممکن پرهیز نمائید چون عبور هوا به پوست و مبادلات پوستی را دچار مشکل می‌کند.
۶-  وسایل بهداشتی : حتماً در هنگام استفاده از دستمال توالت ازنوع سفید استفاده نمائید. هر چند امروزه دستمال‌های فانتزی و زیبا در بازار موجود است.
در صورت نیاز به مواد بهداشتی بانوان و ژلهای شستشو از نوعی استفاده نمائید که برای بدن شما حساسیت‌زا نباشد .
۷-  خروج تامپون: سعی کنید تا حد ممکن از تامپون و وسایل داخل رحمی در هنگام عادات ماهیانه استفاده نکنید. در صورت استفاده هیچگاه تامپون را برای دراز مدت در داخل واژن نگذارید و قبل از ۶ ساعت آن را خارج نمائید. در صورت باقیماندن تامپون داخل واژن یک بیماری بسیار شدید و خطرناک بنام سندرم شوک سمی ایجاد خواهد شد که ممکن است جان بیمار را تهدید نماید. اگر چه تعویض مکرر پدهای خارجی هم مناسب نمی‌باشد و می‌تواند باعث تحریک پوست واژن و ناحیه تناسلی شود؟ لذا توجه و دقت خاص به این ناحیه الزامی است.
۸ -پرهیز از اسپری و صابون معطر: تا حد ممکن از صابونهای معطر پرهیز نمائید. این صابون‌ها موجبات التهاب را در دهانه رحم، واژن و ناحیه تناسلی ایجاد می‌کنند. در صورت ایجاد حساسیت مشکلات شدیدی را برای شما ایجاد خواهند کرد. صابون و کف شامپوهاو استفاده از وان و کف صابون نیز خشکی واژن را بدتر می‌کند.
۹- مراقبت دوره‌ای توسط متخصص زنان:تنها پزشک است که می‌تواند با معاینه و مشاهده داخل واژن تشخصیص صحیح مشکلات شما را بدهد و براساس آن درمان مقتضی را انجام دهد . از خود- درمانی در این موارد پرهیز نمائید، زیرا ممکن است شرایط شما را بدتر نماید. در صورت مشکوک شدن به یک عارضه یا ترشح غیرطبیعی دراسرع وقت به پزشک خود مراجعه نمائید.
نکات کلیدی :
–  رعایت مراحل فوق را همیشه بخاطر داشته باشید. حفط سلامت و بهداشت واژن بخش مهمی از رعایت بهداشت فردی است.
–  اگر از خشکی واژن رنج می‌برید می‌توانید از مرطوب کننده‌ها و لیز کننده‌ها استفاده نمائید، تا در مقاربت مطلوب‌تر باشد. فراورده‌هایی در بازار در حال حاضر موجود است که مشابهت با موکوس و مخاط بدن دارد مثل ژل آستروگلاید و ژلهای K-y . در خانم‌های یائسه که بعلت فقدان هورمون‌های استروژنی دیواره واژن خشک و آتروفی شده است. هرچند این ژل‌ها در این خانم‌ها بطور نسبی موثر واقع می‌شود، ولی امروزه فراورده‌های استروژنی مناسبی که فقط جذب موضعی دارد و جذب خونی آنها نادر و یا بسیار جرئی است،مثل واژیفم موثر واقع می‌شود. در هر صورت تجویز این فراورده‌های هورمونی باید با نظر پزشک متخصص شما انجام شود .
–  اگر فکر می‌کنید که دچار عفونت قارچی هستید، قبل از هرگونه خود-درمانی با پزشک خود مشاوره نمائید. بسیاری از بیماریهای جدی و خطرناک هم حتی ممکن است تظاهرات مشابهی داشته باشند. داروهای بدون نسخه ضد قارچ موجود نمی‌توانند مشکلات مشابه واژن را مرتفع نموده و ممکن است عفونت قارچی با عفونتهای جدی پر خطر مثل کلامیدیا و تریکومونیازیس همراه باشد و شما را به اشتباه بیندازد.
–  در صورت نیازآزمایشات مربوط به بیماریهای مقاربتی را در خود و همسر خود بررسی کنید .
هشدارهای لازم :
– اگر شما دچار یک بیماری مقاربتی هستید هرچه زودتر آن را درمان نمائید. بیماریهای مقاربتی ممکن است عوارض خود را مثل نازائی و آبسه های لگنی در درازمدت نشان دهند.
– در صورت وجود خونریزی غیرطبیعی از واژن و حتی لکه بینی بین عادت ماهیانه، خونریزی برای چند هفته و یا افزایش میزان خونریزی و افزایش مصرف پدهای بهداشتی حتماً به پزشک مراجعه نمائید. ممکن است شما یک بیماری جدی و بحرانی داشته باشید.
– اگر شما ترشحات بدبو و دائمی دارید یا بخصوص بوی بد ماهی می‌دهد، با پزشک خود مشاوره نمائید. احتمال زیاد دچار عفونت واژینیت هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *