رنگ‌ها، لباس‌ها و روابط اجتماعی

سبز نمادی از رشد و شکوفایی بوده و از آن‌جایی که پرانرژی‌ترین رنگ محسوب می‌شود، با پوشیدن آن احساسی از تندرستی و خوشبختی را در فرد ایجاد می‌کند…
از آن‌جایی که رنگ‌ها در دنیای مد و لباس اهمیت خاصی داشته و معانی گوناگونی را انتقال می‌دهند، طراحان همواره در به‌کار بردن آن‌ها توجه ویژه‌ای نشان داده و به دنبال آن اثرات متفاوتی بر خلق و خوی افراد باقی می‌گذارند.

به گفته نورما کامالی، یکی از طراحان مد: «به‌طور ‌کلی سیاه رنگی برگزیده و ممتاز است، اما امروزه کاربرد کمتری داشته و بیشتر در مراسم عزاداری به کار برده می‌شود. در صنعت مد، رنگ سیاه رنگی است که در بروز یا تشدید حالت افسردگی و غم دخالت دارد.» این در حالی‌ است که دکتر جودیت واترز، استاد روان‌شناسی دانشگاه فرلی دیکنسون معتقد است: «رنگ‌های روشن باعث افزایش روحیه و ایجاد حالت شادابی، به ویژه پس از روزهای غمگین زمستان می‌شود.»

از طرفی مردم بیش از آن‌که به حرف‌های شما توجه داشته باشند به لباسی که پوشیده‌اید توجه دارند. بنابراین رنگ‌ها می‌توانند همچون مهمانی ناخوانده بر روابط شما با دیگران تأثیر بگذارند. به همین ترتیب شاید پوشیدن لباس‌های با رنگ‌های اسپرت و نمایشی به کمی اعتماد به نفس نیاز داشته باشد. به طوری که به عقیده جون روچ، از مشاورین طراحی و مد: در صورتی که نمی‌خواهید توجه و واکنش ناخودآگاه مردم را به سوی خویش جلب نمایید بهتر است این رنگ‌ها را در لباس‌های خود به‌کار نبرید چرا که نمی‌توانید خود را در آن‌ها پنهان کنید.» از طرف دیگر توصیه واترز این است: «اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید بهتر است به جای رنگ‌های تند و فسفری بیشتر از رنگ‌های مات استفاده کنید.»

کامالی نیز همانند روچ که معتقد است رنگ‌ها به انسان انرژی می‌دهند، می‌گوید: «تنوع رنگی الهام‌بخش است. پوشیدن لباس‌های رنگی در افراد تجربه‌ای بسیار متفاوت از پوشیدن لباس‌های سیاه را ایجاد می‌کنند. رنگ‌ها مانند خورشید مملو از نور و روشنایی‌اند و حالتی خوشبینانه و زندگی‌بخش را به وجود می‌آورند.» به نظر روچ؛ سبز نمادی از رشد و شکوفایی بوده و از آن‌جایی که پرانرژی‌ترین رنگ محسوب می‌شود، با پوشیدن آن احساسی از تندرستی و خوشبختی را در فرد ایجاد می‌کند. نارنجی نیز از انرژی زیادی برخوردار است و گرما، آتش و حاصلخیزی را القا می‌کند. این در حالی است که زرد، یکی دیگر از رنگ‌های پرانرژی، سرزندگی، حرکت وجوانی را به ارمغان می‌آورد.

اما سرخ، مفهومی از حمایت، شجاعت، و علاقه و اشتیاق شدید را با خود دارد. در این میان طیف‌های مختلف آبی هر یک معانی متفاوتی را انتقال می‌دهند: آبی روشن نمادی از آب، آسمان و بهشت، آبی متوسط دوستی و صمیمیت خالصانه، و آبی کهربایی زورمندی، چالاکی و جنبش به همراه دارد. ارغوانی نیز که همیشه از رنگ های سلطنتی به شمار می‌رفته از جمله رنگ‌هایی است که قدرت، بزرگی و فراوانی را به نمایش می‌‌گذارد. اما بنفش از آن‌جایی که باعث برانگیختن هیجانات و عواطف می‌گردد، به نظر روچ بهتر است در اطراف افراد بیمار به‌کار برده نشود زیرا با تخلیه هیجانی او، وی را ضعیف‌تر می‌کند.
اکنون ورا وانگ، یکی دیگر از طراحان لباس به سراغ طراحی لباس‌های رنگی به جای لباس‌های همیشه سفید عروس رفته و می‌گوید: «به همان اندازه که عاشق سنت لباس سفید برای عروس هستم، فکر می‌کنم کمی تخطی از این سنت هم می‌تواند زیبا و جالب باشد. به‌کار بردن رنگ‌های آبی، صورتی، زرد و سبز روشن به جای سفید در لباس عروس غیرمنتظره و بسیار هیجان‌انگیز است.»

به عقیده کامالی رنگ در مدهای لباس چیزی بیش از تمایلات آنی و بی‌هدف بوده و تغییرات ناگهانی در آن بیشتر از ایجاد و تغییرات فاحش در مدل لباس تأثیر می‌گذارد. رنگ همچون خونی در رگ‌های دنیای مد در جریان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *