شاخه پنتاستومیدا ( کرم زبان )

Pentastomida یک گروه مبهم از مواد مغذی انگلی است که معمولا به عنوان کرم های زبان به علت شباهت به گونه های جنس Linguatula به زبان مهره ها شناخته می شود.

حدود ۱۳۰ گونه پنتاستومید شناخته شده است. همه انگل های واجد شرایط با آناتومی متناوب انحطاط دارند. کرم زبان بزرگسالان از حدود ۱ تا ۱۴ سانتی متر (۰٫۴ تا ۵٫۵ اینچ) متفاوت است و مجاری تنفسی مهره داران را پارازیت می کند. آنها دارای پنج آپاندیس قدامی هستند. یکی دهان است دیگران دو جفت قلاب هستند، که آنها برای اتصال به میزبان استفاده می کنند. این ترتیب به نام علمی آنها منجر شد، به این معنی “پنج دهانه” است، اما اگرچه برخی از گونه ها در برخی از گونه ها مشابه هستند، تنها یک دهان است.

نام های جایگزین برای Pentastomida شامل Pentastoma (به شدت یک نام جنس)، Linguatulida، و Acanthotheca است.

زیست شناسی
از لحاظ تاریخی مهم است که زیست شناسی و سیستماتیک کرم زبان، شامل کار زودهنگام یوزف آلویس فرلیچ،  الکساندر فون هومبولت،  کارل اسموند رودولفی،  کارل موریز دیسینگ  و روودولف لووکارت

خلاصه های مهم دیگر توسط Louis Westenra Sambon، ریچارد هیمونز  و جان ریلی  منتشر شده است و بررسی رابطه روابط تکاملی خود با کتابشناسی تا سال ۱۹۶۹ توسط J. T. Self منتشر شده است.

آناتومی
Pentastomids ها مانند حیوانات کرم مانند ۱ تا ۱۴ سانتی متر (طول ۰٫۳۹ تا ۵٫۵۱ سانتی متر) هستند. انتهای قدامی بدن دارای پنج عطسه است، چهار عدد پاها هستند، در حالی که پنجمین علامت دهان است. بدن تقسیم شده و در یک کوتیکول چیتین پوشیده شده است. دستگاه گوارش ساده و لوله ای است، زیرا حیوان به طور کامل بر روی خون تغذیه می کند، هرچند دهان تا حدودی به عنوان یک پمپ عضلانی اصلاح می شود.

سیستم عصبی شبیه به اعضای دیگر است، از جمله یک طناب عصب شکمی با گانگلیا در هر بخش. اگر چه بدن حاوی hemocoel است، هیچ گونه تومور، تنفسی و یا اندام دفع ادرار وجود ندارد.

چرخه زندگی
Pentastomids در دستگاه تنفسی فوقانی خزندگان، پرندگان و پستانداران زندگی می کنند، جایی که آنها تخم مرغ را در خود جای می دهند. آنها گنوکوریک (دارای دو جنس) و استخوان داخلی هستند. تخم مرغ توسط میزبان سرفه می شود یا بدن میزبان از طریق دستگاه گوارش را ترک می کند. تخم مرغ ها توسط میزبان متوسط، که معمولا یک ماهی یا یک پستاندار گیاهخوار کوچک است، مصرف می شود.

لارو در میزبان متوسط ​​میچرخد و از طریق دیواره روده عبور می کند. سپس یک کیست در بدن میزبان متوسط ​​ایجاد می شود. لارو در ابتدای شکل با چهار یا شش پا کوتاه گرد می شود، اما برای رسیدن به شکل بالغ، چند بار شستشو داده می شود. پنتاستومید به میزبان اصلی می رسد زمانی که میزبان متوسط ​​توسط میزبان اصلی خورده می شود و در دستگاه تنفسی از مری است.

آلودگی انسان
پرونده: Ocular-Pentastomias-in-the-Democratic-Republic of the-Congo-pntd.0003041.s001.ogv
استخراج یک پستاندار Armillifer grandis از یک چشم انسان
کرم های زبان گاه گاه انسان را تحریک می کنند. در حالی که یک گزارش از Sebecia باعث التهاب درماتیت است،  دو جنس مسئول اکثر آلودگی های داخلی انسان Linguatula و Armillifer است. پنتاستومیوز احشایی می تواند توسط Linguatula serrata، Armillifer armillatus، Armillifer moniliformis، Armillifer grandis و Porocephalus crotali ایجاد شود.

شرایط مرتبط با عفونت ممکن است متفاوت باشد:

بیماری Linguatula می تواند linguatuliasis یا linguatulosis نامیده شود.
Porocephalus بیماری را می توان به نام زخم یا porocephalosis.
بیماری آرامیلیفر نیز می تواند به نام زخم معده باشد.  (یک نام جایگزین برای Armillifer moniliformis Porocephalus moniliformis است.)
“Pentastomias” می تواند به هر عفونت Pentastomida اشاره کند.
Porocephalus و Armillifer (که همه استوانه ای هستند و همه مارک ها ساکن هستند) نسبت به یکدیگر با یکدیگر متفاوتند و با Linguatula (که صاف و ساکن سگ ها و گرگ ها) هستند.

وابستگی
وابستگی کرمهای زبان به مدت طولانی اثبات شده بحث انگیز است. از لحاظ تاریخی، ابتدا با گروه های مختلف کرم های انگلی مقایسه شد. هنگامی که ماهیت سلولی شبیه به کوتیکول های آنها تشخیص داده شد، شباهت ها با گونه ها،  به ویژه گل میخ ها (Eriophyidae) کشیدند. اگر چه ضخیم شدن ضایعات ضخیم از کرم های زبان بسیار کوچکتر است، آنها همچنین دارای اندام طولانی و تقسیم شده و تنها دو جفت پا هستند. کار بعدا مقایسه را با میلیپد و سینه (Myriapoda)، با کرم های مخملی (Onychophora) و خرس های آب (Tardigrada). برخی نویسندگان کرم های زبان را به عنوان اساسا بین زگیل ها و پرتقال ها بیننده را تفسیر کردند، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند که آنها مستقل از خودشان هستند. کرمهای زبان توسط لوبوئید رشد می کنند، که نشان می دهد که آنها به Ecdysozoa متعلق هستند، در حالی که کارهای دیگر ماهیت سلولی لاروهای آنها را مشخص کرده است.  به طور کلی، دو تفسیر جایگزین فعلی عبارتند از: pentastomids بسیار زیاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *