فواید و خواص سرکه ی سیب

خواص معجزه‌آسای سرکه‌ سیب

سرکه نیکو خورشتی است، زرداب رامی کشد، صفرا رافرو می نشاند وقلب رازنده میکند (حضرت علی علیه السلام )

سرکه ، قلب را روشن مى کند. (به ویژه سرکه  سیب طبیعى که کاهنده چربى ها و کلسترول اضافى و تعدیل و تعادل اندام است (امام صادق علیه السلام)

سرکه‌ی سیب اگر به مقدار کم مصرف شود، هضم غذا را راحت‌تر می‌سازد و خواصی دارد که با کلسترول، فشار خون بالا، پیری و عفونت گوش مقابله می‌کند.

سرکه را دوست سلامت خود بدانید. سرکه سرشار از مواد مغذی‌ای است که به لاغر شدن کمک می‌کند، هضم غذا را راحت‌تر می‌سازد و خواصی دارد که با کلسترول، فشار خون بالا، پیری و عفونت گوش مقابله می‌کند. مطالعه‌ی این مطلب بیشتر شما را در جریان خواص این ماده‌ی غذایی قرار می‌دهد.

سرکه؛ همیار لاغری

در سال ۲۰۰۵ مطالعاتی در سوئد انجام گرفت که نشان می‌دهد اضافه کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می‌شود و به این ترتیب در طولانی مدت جذب کالری‌ها را کاهش می‌دهد.

سرکه‌ی سیب همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می‌شود که شما در ماه ۵۰۰ گرم وزن کم کنید. پس اگرقصد لاغر شدن داریدمی‌تواند روی سرکه حساب کنید. البته مراقب میزان مصرف باشید؛ مصرف زیاد سرکه به منظور کاهش وزن ممکن است موجب بروز مشکلاتی در شما شود.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه ۳ مرتبه میل کنید. این کار را ۴ تا ۶ ماه ادامه دهید.

سرکه با کلسترول بالا مقابله می‌کند

سرکه‌ی سیب سرشار از پکتین است. این فیبر حلال، جذب مواد غذایی و مایعات را در روده کند کرده و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترولرا دفع می‌کند.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب حل کرده و به مدت ۳ ماه روزانه  (قبل از غذا) ۳ مرتبه میل کنید.

سرکه به هضم غذا کمک می‌کند

محققان ژاپنی ثابت کرده‌اند مصرف روزانه‌ی سرکه‌ی سیب می‌تواند از زخم معدهپیشگیری کند زیرا باعث می‌شود که معده ماده‌ای (شیره‌ای) ترشح کند که خاصیت حفاظتی دارد. همچنین این ماده‌ی غذایی با باکتری‌هایی که منشأ مشکلات گوارشی هستند مقابله می‌کند و احتمال مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: نصف قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزانه ۱ مرتبه میل کنید. این کار را تا زمان برطرف شدن مشکلات گوارشی(۳ تا ۴ روز) ادامه دهید. اگر مشکل‌تان حل نشد به پزشک مراجعه کنید.

سرکه میزان قند خون را تنظیم می‌کند

در سال ۲۰۰۵ مطالعات محققان سوئدی نشان داد که اضافه کردن سرکه( به میزان ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم) به غذاهایی که دارای گلوسید است باعث حفظ تعادل میزان قند خون یا همان گلیسمی می‌شود. این خاصیت سرکه مدیون خواص اسید استیک موجود در آن است. اگر دیابت نوع ۲ دارید از مصرف سرکه غافل نشوید.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب حل کرده و به مدت سه ماه روزانه ۳ مرتبه (نیم ساعت قبل از غذا) میل کنید.

سرکه گلو درد را تسکین می‌دهد

همه‌ی سرکه‌ها ضدعفونی کننده‌اند و با باکتری‌ها مقابله می‌کنند. برای همین می‌توان از سرکه برای درمان گلو درد استفاده کرد.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل کرده و روزانه ۴ مرتبه میل کنید. این کار را تا از بین رفتن درد و تب تکرار کنید. البته اگر مشکل تا ۴۸ ساعت از بین نرفت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرکه با گوش درد مقابله می‌کند

بر اساس مطالعاتی که محققان آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۸ انجام دادند، سرکه قدرت آنتی باکتریایی دارد. باکتری‌های استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس باعث ایجاد گوش درد می‌شود. سرکه می‌تواند با عفونت و درد گوش مقابله کند.

روش استفاده: در صورت بروز عفونت گوش، لاله‌ی گوش را با سرکه پُر کنید و به مدت ۱ دقیقه سرتان را به گونه‌ای نگه دارید تا سرکه بیرون نریزد، سپس مایع را تخلیه و با دستمال تمیز خشک کنید. این کار را دو تا ۴ بار در روز انجام دهید تا درد و تب از بین برود.

مورد منع مصرف: اگر پرده‌ی گوش‌تان پاره است هیچ مایعی در گوش‌تان نریزید.

 سرکه با پوکی استخوان مقابله می‌کند

در سال ۱۹۹۹ محققان ژاپنی نشان دادند که افزودن سرکه به مواد غذایی ( به مدت ۳۲ روز) قدرت حلالی و جذب کلسیمرا بالا می‌برد. اسید استیک سرکه همچنین تغییرات سلول‌های استخوانی که با رسیدن یائسگی و تغییرات هورمونی خاص این دوره رخ می‌دهد را کاهش می‌دهد و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب حل کرده و روزانه یک مرتبه میل کنید. این کار را ۴ تا ۶ ماه تکرار کنید.

سرکه‌ی سیب سرشار از پکتین است. این فیبر حلال، جذب مواد غذایی و مایعات را

در روده کند کرده و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترول را دفع می‌کند

سرکه خواص ضد پیری دارد

رادیکال‌های آزاد مسئول اصلی پیری هستند. مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند اثرات شوم رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. باید بدانید که سرکه‌ی سیب نیز حاوی یکی از مؤثرترین آنتی اکسیدان‌هاست: بتا کاروتنطبیعی؛ این آنتی اکسیدان با پیری مقابله می‌کند.

میزان مصرف: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با یک لیوان آب میوه یا آب سبزی مثل آب هویجیا آب گوجه فرنگیو … مخلوط کرده و روزانه یک یا دو مرتبه میل کنید. این کار را تا هر زمانی که دل‌تان خواست ادامه دهید.

آیا برای مصرف سرکه مورد منع مصرف وجود دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم اگر میزان مصرف پیشنهادی را رعایت کنید و دچار زخم معده‌ی شدید یا ورم معده نباشید مورد منع مصرف وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *