قواعد عربی ۱۰

قواعددرس چهـــــارم از کتاب اول راهنمایی  :

الف) اسم اشاره « ذلک ، تلک » :

         این دو اسم اشاره برای  موجوداتی به کار می روند که در فاصله دور از ما قرار دارند.

اسم اشاره  « ذلک» برای اسم های مذکر و اسم اشاره « تلک» برای اسم های مؤنث به کار می رود.

مثال :            ذلک تُفّاحٌ    =   آن سیب است              تِلکَ وَرْدَهٌ   =    آن گل است

   ب) حروف شمس و حروف قمری :

          حروف زبان عربی از نظر قرار گرفتن   (  ال  )  به اول کلمه به دو دسته تقسیم می شود  ، ۱-  حروف شمسی    ۲- حروف قمری

          حروف شمسی که ۱۴ حرف است عبارتند از  : « شِنِل زَردست». که حرف« ز» در این جمله نماد حروفی مانند( ظ ، ذ ، ض) وحرف « س» نماد حروفی مانند (ث، ص) و حرف « ت» نماد حرف (ط) نیز می باشد. حالا این جمله همراه حروف داده شده که جمعاً چهارده حرف هستند حرف شمسی ما را تشکیل می دهند.

          تعریف حروف شمسی  : هرگاه بخواهیم  به کلمه ای که اولین حرف آن با حروف شمسی آغاز شده   (  ال  )  اضافه کنیم  به اولین حرف شمسی  تشدید می دهیم و   (  لام  )  (  ال  )  را  نمی خوانیم  یعنی اگر به اول کلمه« ال» قرار گیرد لام « ال» تلفظ نمی شود و اولین حرف با تشدید(  ّ ) تلفّظ می شود.

         از آن جایی که حفظ کردن چهارده حرف شمسی اندکی مشکل می باشد بنابراین ما این چهارده حرف را به شکل جمله ای در می آوریم تا شما عزیزان بتوانید به راحتی این حروف را به خاطر بسپاریم.

.

مثال: اَلشجرَهُ  که تلفظ می شود     اَشْشَجَرَهُ …. نوشته می شود  اَلـــشَّجرَهُ     اَلسقْفُ که تلفظ می شوداَسْسَقْفُ .. نوشته می شود   اَلسَّـقْفُ

      حروف قمری که ۱۴ حرف است عبارتند از  :  ( خفه غوک عجیب احمق  )     یا           (  حقا که غم خوف عجیب  )

    تعریف حروف قـمـری :  هرگاه بخواهیم  به کلمه ای که اولین حرف آن با حروف قمری آغاز شده    (  ال  )  اضافه کنیم  به اول کلمه  (  ال )  اضافه می کنیم  وهمانطور که می نویسیم  ، می خوانیم .

          اگر دقّت بفرمایید به خوبی متوجّه می شوید که هر یک از جملات داده شده دارای چهارده حرف می باشد.  ضمناً تأ کید می شود که حفظ یکی از جملات برای یادگیری حروف قمری کافی است.      مثال : اَلْـجِدارُ  ،  اَلْوَرْدَهُ .

         سوال :  حالا ممکن است این سؤال برای شما به وجود آید که چرا جمع حروف شمسی و قمری بیست و هشت حرف شده است پس حرف بیست و نه چیست؟ و چه نقشی دراین میان دارد؟

       در پاسخ باید گفت که حرف بیست و نه « الف » می باشد که نه شمسی و نه قمری است . حرف مشابهی که در جملات بالا می بینید همزه ( أ) نام دارد که از حروف قمری است.

۱ Comment

Add a Comment
  1. اسکندر عباسی

    شعر حروف شمسی رو ننوشتید
    لطف کنید بنویسید برای من هم تو ایمیلم بفرستید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *