قواعد درس هشتم از کتاب دوم راهنمایی :
در این درس درباره ی مثنی و جمع مذکر و مونث غایب رامی خوانیم .
۲ – طریقه ی ساختن فعل مضارع ( مثنی مذکر غایب ) عبارتند از :
حرف مضارعه ی یـَ + ریشه ی فعل + شناسه ی عربی ( انِ )
یـَ + فـــعــل + انِ = یَـفْــعَــلانِ
یـَ + ذَهَـــــب + انِ = یَـذْهَــبانِ : می روند
ضمیر مناسب فعل مضارع ( مثنی مذکر غایب ) عبارتند از : هُــمـا : آن دو
مانند : الطّالِبانِ یَـذْهَبـانِ الی المَدرَسَهِ .
هُــمـا یَـذْهَبـانِ الی المَدرَسَهِ . آن دو به به مدرسه می روند
۳ – طریقه ی ساختن فعل مضارع (جمع مذکر غایب ) عبارتند از :
حرف مضارعه ی یـَ + ریشه ی فعل + شناسه ی عربی ( ونَ )
یـَ + فـــعــل + ونَ = یَـفْــعَــلُونَ
یـَ + ذَهَـــــب + ونَ = یَـذْهَــبُونَ : می روند
ضمیر مناسب فعل مضار ع ( جمع مذکر غایب ) عبارتند از : هُــم : آن ها
مانند : الطّلابُ یَـذْهَبـُونَ الی المَدرَسَهِ .
اَلمْعَلِّمونَ یَـذْهَبـُونَ الی المَدرَسَهِ .
هُــم یَـذْهَبـُـونَ الی المَدرَسَهِ . آن ها به به مدرسه می روند .
۵ – طریقه ی ساختن فعل مضارع ( مثنی مونث غایب ) عبارتند از :
حرف مضارعه ی تـَ + ریشه ی فعل + شناسه ی عربی ( انِ )
تـَ + فـــعــل + انِ = تَـفْــعَــلانِ
تـَ + ذَهَـــــب + انِ = تَـذْهَــبانِ : می روند
ضمیر مناسب فعل مضارع ( مثنی مونث غایب ) عبارتند از : هُــمـا : آن دو
مانند : الطّالِبتانِ تَـذْهَبـانِ الی المَدرَسَهِ .
هُــمـا تَـذْهَبـانِ الی المَدرَسَهِ . آن دو به به مدرسه می روند
۶ – طریقه ی ساختن فعل مضارع (جمع مونث غایب ) عبارتند از :
حرف مضارعه ی یـَ + ریشه ی فعل + شناسه ی عربی ( ـْنَ )
یـَ + فـــعــل + ـْنَ = یَـفْــعَــلْـنَ
یـَ + ذَهَـــــب + ـْنَ = یَـذْهَــبْـنَ : می روند
ضمیر مناسب فعل مضارع ( جمع مونث غایب ) عبارتند از : هُــنَّ : آن ها
مانند : الطّالِباتُ یَذْهَـبْـنَ الی المَدرَسَهِ .
هُــنَّ یَذْهَـبْـنَ الی المَدرَسَهِ . آن ها به به مدرسه می روند.