قواعد درس دوم از کتاب اول دبیرستان :
توجه : هر گاه بخواهیم بدانیم که فعلی ثلاثی مجرد است یا مزید بی درنگ سراغ اولین صیغه ی ماضی می رویم؛ حال اگر این صیغه سه حرفی بود ، فعل ما « ثلاثی مجرد » است ؛ اگر بیشتر از سه حرف بود ، فعل ما « ثلاثی مزید » است . ( با رباعی مجرد و مزید بعدا آشنا خواهیم شد . )
نکته ی۲ : به آیات زیر توجه کنید :
۱- أمَرَ ربِّی بالْقِسْطِ .
۲- ألنَّجْمُ و الشَّجُر یَسْجُدان .
۳- إنّا فَتَحْنا لَکَ فَتحاً مُبینا .
فعل های : ( أمَرَ ، یَسْجُدان ، فَتَحْنا ) که اولین صیغه ماضی آنها از سه حرف اصلی ( أمَرَ ، سَجَدَ ، فَتَحَ )تشکیل شده است ؛ « ثلاثی مجرد » هستند.
تعریف ثلاثی مزید : فعل های ثلاثی مزید فعل هایی هستند که اولین صیغه ی ماضی آنها ، از سه حرف بیشتر است ؛ مانند : کاتَبَ ، أرسَلُوا ، جَاهدوا …. که اولین صیغه ی ماضی آنها ( کاتَبَ ، أرْسَلَ ، جَاهَدَ ) است .
توجه : در تعیین ثلاثی مجرد و مزید بودن یک فعل ، ملاک اولین صیغه ی ماضی یعنی ( مفرد مذکر غایب ) است.
نکته ۳ : فعل های ثلاثی مزید و مصدر های آنها دارای وزن های مشخصی هستند .
در آیات زیر دقت کنید :
۱- أرْسَلْـنا رُسُلْنا بالبیِّناتِ ۲- فَبِأیِّ آلاءِ رَبَّکُما تُکَذِّبان ۳- والذّینَ هاجَرُوا وجاهَدُوا
فعل های ( أرْسَلْنا ، تُکَذِّبانِ ، جاهَدُوا ) ؛ که اولین صیغه ی ماضی آنها از سه حرف بیشتر است أرْسَلَ ( رَسَلَ )، کَذِّبَ ( کَذِبَ ) ، جاهَدَ ( جَهِدَ ) « ثلاثی مزید » نامیده می شوند.
هرچه قالبی باشد ، یاد گرفتنش آسان تر است . تمامی افعال و مصدر های مزید دارای قالب و قاعده هستند و یاد گرفتنشان آسان است. یعنی باب های ثلاثی مزید قیاسی است و ثلاثی مجرد سماعی است .
ثلاثی : سه حرفی مزید : اضافه دار ثلاثی مزید : سه حرفی اضافه دار
نکته ی۴: در این درس با سه باب از باب های ثلاثی مزید آشنا خواهیم شد . همان طور که گفتیم ؛ ماضی ، مضارع و مصدر های ثلاثی مزید همگی دارای قالب و وزن مشخصی هستند که یادگیری آن ها را آسان تر می کند.
چون زبان عربی و زبان قرآن ، زبان « حرکت » است و با تغییر حرکات معانی عوض می شود ؛ پس رعایت دقیق حرکات یکی از اصول آموزش دقیق زبان قرآنی است.
نکته ی۵: باب های ثلاثی مزید:
(۱) باب « إفعال »
۱- ماضی این باب بر وزن « أفْـعَلَ » است ، مثل : أحْسَنَ ، أرْسَلَ ، اَقْدَمَ
۲- مضارع این باب بر وزن « یُـفْعِلُ » است ، مثل : یُحْسِنُ ، یُرْسِلُ ، یُقْدِمُ
۳- مصدر این باب بر وزن « إفـعال » است ، مثل : إحسان ، إرْسال اِقدام
نکته ی ۶: مصادر افعال « ثلاثی مجرد » و ماضی و مضارع آنها ، قالب مشخصی ندارد! پس باید فقط با تکرار و تمرین و دیدن و شنیدن آنها را باید یاد گرفت یعنی سماعی می باشد : مانند :
توجه : همه ی فعل ها ، چه مجرد چه مزید ، دارای « مصدر » هستند و مصدر پایه و اساس فعل است.
(۲ ) باب « تـفعیل »
نکته ی۷:
۱- ماضی این باب بر وزن « فَعَّلَ » است ، مثل : عَلَّمَ ، کَذَّبَ ، قَدَّمَ
۲ – مضارع این باب بر وزن « یُفَعِّلُ » است ، مثل : یُعَلِّمُ ، یُکَذِّبُ ، یُـقَدِّمُ
۳- مصدر این باب بر وزن « تَفْعیل » است ، مثل : تَعْلیم ، تَکْذِیب ، تَقدیم
سوال۱ : چرا فعل « عَلَّمَ » ثلاثی مزید است؟
چون اولین صیغه ی ماضی آن « عَلَّمَ » بیشتر از سه حرف دارد؛ یعنی ، چهار حرفی است ، زیرا حرف لام تشدید دارد.
سوال۲ : صیغه های اول ماضی در دو باب « افعال » و « تفعیل » چند حرف زاید دارند؟
یک حرف زاید دارند ، مانند : أحْسَنَ ( ماضی باب افعال ) عَلَّمَ ( ماضی باب تفعیل ) هر کدام یک حرف زاید دارند ؛ « أ » در أحْسَنَ و « لـِ » در عَلَّمَ حروف زایدند.
( ۳ ) باب « مُفاعَلَه »
نکته ی ۸:
۱- ماضی این باب بر وزن « فاعَلَ» است ، مثل: کاتَبَ ، قاتَلَ ، خالَفَ
۲- مضارع این باب بر وزن « یُفاعِلُ » است ، مثل: یُکاتِبُ ، یُقاتِلُ ، یُخالِفُ
۳- مصدر این باب بر وزن « مُفاعَلَه » است ، مثل: مُکاتَبَه ، مُقاتَلَه ، مُخالَفَه
توجه : فعل های باب « مفاعله » برای تحقق یافتن ، به بیش از یک طرف نیاز دارند ، مثلاً مکاتبه ( به هم دیگر نامه نوشتن ) مقاتَلَه ( هم دیگر را کشتن )
سوال۳ : صیغه ی اول فعل ماضی در باب « مُفاعَلَه » چند حرف زاید دارد؟
یک حرف زاید دارد ، مانند : ( کاتَبَ ، قاتَلَ )، که حرف زاید این دو فعل « ا » می باشد.
سوال۴ : آیا تعداد حروف زاید باب های : ( إفعال ، تفعیل ، مُفاعَلَه ) با هم دیگر فرقی دارند؟
خیر ، فرقی ندارند ، هر سه باب در اولین صیغه ی فعل ماضی فقط یک حرف زاید دارند.
سوال۵ : چرا افعال « صادَقَ » و « کاتَبَ » ثلاثی مزیدند؟
چون اولین صیغه ی ماضی این دو فعل ، از سه حرف بیشترند و هرکدام یک حرف زاید « ا » دارند.
نکته ی۹: در درس اول یاد آور شدیم که برای ساختن فعل امر حرف مضارع « تـ » حذف می شود و به جای آن یک همزه « ا » با حرکت کسره ( ــِـ ) یا ضمه ( ــُـ ) آورده می شود
حذف «تـ » آوردن همزه حرکت دادن به همزه جزم آخر فعل
مانند : تَذْهَبُ ذْهَبُ اذْهَبُ اِذْهَبُ اِذْهَبْ = برو
توجه : اگر عین الفعل مضارع فتحه یا کسره باشد . حرکت همزه در فعل امر« کسره » است ،
اگر عین الفعل مضارع ضمه باشد . حرکت همزه در فعل امر « ضمه » است،
توجه : همزه فعل امر در باب إفعال همیشه « مفتوح » ( ــَــ ) است.
تُرْسِلُ فعل امرش می شود اَ رْسِلْ ، تُـکْرِمُ فعل امرش می شود اَ کْـرِِِمْ
سوال۶ : برای ساختن فعل امر چه نیازی به همزه داریم؟
چون در ساختن فعل امر « تـ » از آغاز مضارع می افتد و حرف بعد از آن ساکن است و در عربی هم مانند فارسی حرف ابتدای کلمه نمی تواند ساکن باشد ، (ابتدا به ساکن قابل خواندن نیست ) برای رفع این مشکل همزه ای در آغاز فعل امر می آوریم و سپس متناسب با حرکت عین الفعل مضارع به آن حرکت می دهیم.
سوال۷ : آیا همیشه در ساخت فعل امر نیاز به همزه داریم؟
خیر، هر گاه پس از حذف حرف مضارع « تـ » مواجه با حرکت ساکن نشدیم ، دیگر نیازی به آوردن همزه نداریم ؛ مانند :
فعل امرش می شود
تُجاهِدُ فعل امرش می شود جاهِدْ ، تُعَلِّمُ فعل امرش می شود عَـلِّمْ
توجه : به یاد داشته باشیم که آخر فعل هم مجزوم می شود .
سوال۸ : فرق میان « اَکْرَمَ » و « اَکْرِمْ » از لحاظ معنی چیست؟
« اَکْرَمَ » فعل ماضی باب افعال است به معنی « گرامی داشت » و« اَکْرِمْ » فعل امر باب افعال است ( همزه اش مفتوح است ) به معنی « گرامی بدار ».
جد ول صرف باب های مزید
ماضی | مضارع | مصدر( نام باب ) | امر | حروف اصلی | حروف زاید |
اَفْـعَلَ | یُـفْعِلُ | إفـعال | اَفْـعِـلْ | ف ، ع ، ل | أ( همزه ) |
أحْسَنَ | یُحْسِنُ | إحسان | أحْسِنْ | ح ، س ، ن | أ( همزه ) |
فَـعَّـلَ | یُـفَـعِّـلُ | تـَفْعیل | فَـعِّـلْ | ف ، ع ، ل | تکرار عین |
عَـلَّمَ | یُـعَلِّمُ | تـعْلیم | عَـلِّمْ | ع ، ل ، م | تکرار لام |
فاعَلَ | یُـفاعِلُ | مُفاعَلَه | فاعِلْ | ف ، ع ، ل | الف |
کاتَـبَ | یُـکاتِبُ | مُـکاتَبَه | کاتِبْ | ک ، ت ، ب | الف |
نکته ی مهم : در باب تفعیل ، فعل های ماضی و مضارع و امر در عین الفعل تشدید دارند و ضمناً همزه ی فعل امر در باب افعال قطع و « مفتوح » است.