قواعد درس دوم از کتاب دوم دبیرستان
علامت های فرعی اعراب
۱- اعراب اسم مثنی : اسم مثنی بر دو نفر یا دو چیز دلالت می کند و علامت های آن عبارتند از : ( انِ ، ینِ ) مانند : طالبانِ ، طالبَینِ = دو دانش آموز مُعَلِّمانِ ، مُعَلِّمَینِ = دو معلم .
اکنون به کاربرد دو علامت ( انِ ، ینِ ) در اسم های مثنی توجه کنید :
اعراب | تعداد | مرفوع | منصوب | مجرور |
اصلی | مفرد | جاءَ الطّاِلبُ دانش آموز آمد | رَاَیتُ الطّالِبَ دانش آموز را دیدم | نَظََرْتُ اِلَی الطّالِبِ به دانش آموز نگاه کردم |
فرعی | مثنی | جاءَ الطّالِبانِ دودانش آموز آمدند | رَاَیتُ الطّالِبَینِ دودانش آموز را دیدم | نَظَرْتُ اِلَی الطّالِبَینِ به دو دانش آموز نگاه کردم |
الطّاِلبُ و الطّالِبانِ : هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الطّاِلبُ : مرفوع با ضمه است و الطّالِبانِ : مرفوع با ( الف ) می باشد .
الطّالِبَ و الطّالِبَینِ : هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الطّاِلبَ : منصوب با فتحه است و الطّالِبَینِ : منصوب با ( یاء ) می باشد .
الطّالِبِ و الطّالِبَینِ : هر دو ( مجرور به حرف جر) می باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الطّاِلبِ : مجرور با کسره است و الطّالِبَینِ : مجرور با ( یاء ) می باشد .
بنابراین : هرگاه اسمی مثنی شود :
۱- حرف (الف) در آن علامت ( مرفوع ) بودن کلمه است ( به جای ضمه ) .
۲- حرف ( یاء ) در آن علامت منصوب یا مجرور بودن کلمه است ( به جای فتجه و کسره ).
۲- اعراب جمع مذکر سالم : جمع مذکر سالم بر چند نفر یا چند چیز دلالت می کند و نشانه های جمع مذکر سالم عبارتند از: ( ونَ ، ینَ ) مانند : مُعَلِّمونَ ، مَعَلِّمینَ = معلم های مرد ، مُومِنونَ ، مُومِنینَ = مومنان مرد
اکنون به کاربرد دو علامت (ونَ ، ینَ) در اسم های جمع مذکر سالم توجه کنید :
اعراب | تعداد | مرفوع | منصوب | مجرور |
اصلی | مفرد | جاءَ الْمُعَلِّمُ معلم آمد | رَاَیتُ الْمُعَلِّمَ معلم را دیدم | نَظََرْتُ اِلَی الْمُعَلِّمِ به معلم نگاه کردم |
فرعی | جمع | جاءَ الْمُعَلِّمونَ معلمان مرد آمدند | رَاَیتُ الْمَعَلِّمینَ معلمان مرد را دیدم | نَظَرْتُ اِلَی الْمَعَلِّمینَ به معلمان مرد نگاه کردم |
الْمُعَلِّمُ و الْمُعَلِّمونَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْمُعَلِّمُ: مرفوع با ضمه است و الْمُعَلِّمونَ: مرفوع با ( واو ) می باشد .
الْمُعَلِّمَ و الْمَعَلِّمینَ هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الْمُعَلِّمَ : منصوب با فتحه است و الْمَعَلِّمینَ : منصوب با ( یاء ) می باشد .
الْمُعَلِّمِ و الْمَعَلِّمینَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) می باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الْمُعَلِّمِ : مجرور با کسره است و الْمَعَلِّمینَ : مجرور با ( یاء ) می باشد .
بنابراین : هرگاه اسمی ( جمع مذکر سالم ) باشند :
۱- ( واو ) علامت ( مرفوع ) بودن است ( به جای ضمه ).
۲- ( یاء ) علامت ( منصوب ) بودن یا (مجرور) بودن کلمه است به جای (فتحه یا کسره)
تذکر مهم : حرف ( نون ) در اسم های مثنی و جمع مذکر سالم تاثیری در معنی ندارد.
۳- اعراب اسماء خمسه ( اب ، اخ ، ذو ) : کلمات : اَبْ : « پدر » اَخ : « برادر» ذُو : « صاحب » از اسما خمسه هستند . این اسمها هم مانند اسم های جمع مذکر سالم و مثنی اعرابشان با حرکت نیست بلکه با حروف است .
اکنون به کاربرد کلمه ی « اَبْ » که از اسما خمسه است در عبارات زیر دقت کنید :
اعراب | تعداد | مرفوع | منصوب | مجرور |
اصلی | مفرد | جاءَ الْاَبُ پدرآمد | رَاَیتُ الْاَبَ پدررا دیدم | نَظََرْتُ اِلَی الْاَبِ به پدر نگاه کردم |
فرعی | جمع | جاءَ اَبوکَ پدرت آمد | رَاَیتُ اَباکَ پدرت را دیدم | نَظَرْتُ اِلَی اَبیکَ به پدرت نگاه کردم |
الْاَبُ و اَبوکَ هر دو ( فاعل و مرفوع ) هستند اما علامت رفع آن ها متفاوت است . الْاَبُ : مرفوع با ضمه است و اَبوکَ : مرفوع با ( واو ) می باشد .
الْاَبَ و اَباکَ هر دو ( مفعول به ومنصوب ) هستند اما علامت نصب آن ها مختلف است. الْاَبَ : منصوب با فتحه است و اَباکَ : منصوب با ( الف ) می باشد .
الْاَبِ و اَبیکَ : هر دو ( مجرور به حرف جر) می باشند. اما علامت جرآن ها متفاوت است.
الْاَبِ : مجرور با کسره است و اَبیکَ : مجرور با ( یاء ) می باشد .
بنابراین : هرگاه اسماء خمسه « مضاف » واقع شوند و« مضافٌ الیه » آن ها ضمیر ( ی ) نباشد :
۱- ( واو ) علامت ( رفع ) است به جای حرکت ( ضمه ) می آید .
۲- ( الف ) علامت ( نصب ) است به جای حرکت ( فتحه ) می آید .
۳- ( یاء ) علامت ( جر ) است به جای حرکت ( کسره ) می آید .
نکته ی مهم۱ : در اسم هایی مانند مثنی ، جمع مذکر سالم و اسماء خمسه که علامت های اعرابشان با حروف نشان داده می شود نوع اعراب آن ، فرعی می باشد.
نکته ی مهم۲ : در اسم هایی که علامت های ( ـُــٌــَــًـِــٍـْـ ) دارند ، نوع اعراب آن ها ، « اصلی » می باشد .
نکته ی مهم ۳ : در مثنی و جمع مذکر سالم و اسماء خمسه ، علامت های اعراب ، با حروف می باشد که به ان ها اعراب « فرعی » می گویند .
در پایان : ( الف ) علامت رفع در مثنی و نصب در اسماء خمسه می باشد .
( واو ) علامت رفع در جمع مذکر سالم و اسماء خمسه می باشد .
و ( یاء ) علامت نصب در مثنی و جمع مذکر سالم و علامت جر در مثنی و جمع مذکر سالم و اسماء خمسه می باشد .