با سلام موضوعی ذهن مرا مشغول خود کرده اینکه اکثر هم دانشگاهییایم با هم باشگاهی هایم و هم سن و سالانم با دختری دوست هستند و این رابطه را خیلی عادی جلوه میدهند و تقریبا اسلام امریکایی دارند بطوریکه من احساس می کنم که شادی و لذت واقعی زندگی را ان ها می برند و من که بر سر اعتقادم ایستادم در حال زیان دادن هستم؟
دوست گرامی؛ از ارتباط شما با این مرکز خوشحال هستیم.
حق با علی (علیه السلام) است حتی اگر همه عالم در طرف دیگر باشند. این مضمون روایتی است که در مورد حضرت صادر شده است. کثرت طرفداران یک رفتار و نظر هرگز دلیل حقانیت آن نیست.
سوره عصر را بخوانید تا زیان کاران واقعی را بشناسید! کسی که بر سر حق ایستادگی میکند هرگز دچار خسران نخواهد بود. لذتهای زودگذر دنیا که حتی در اصل لذت بودنشان سخن بسیار است هرگز جای حسرت ندارد و بزودی کوس رسوایی هر چه غیر خدایی است نواخته خواهد شد.
به نظر شما خیر و صلاح ما را انبیا و اولیای الاهی میخواهند یا کسانی که فقط به فکر منافع خود هستند و میخواهند شریکی برای جرائم خود پیدا کنند!
شما خدا را شکر خوب و بد را تشخیص دادهاید و بدی راه آنها را میدانید فقط کافی است در مورد عواقب دنیوی و اخروی مخالفت با دستورات الاهی کمی فکر کنید تا با کمال قدرت راه خود را از آنها جدا کنید.
روابط نامشروع دختر و پسر و عواقب آن از دیدگاه پیامبر: هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند.
با هیچ زبانی نمیشود به برخی گفت که کارشان درست نیست چون توجیهات زیادی برای این رابطه تراشیده شده و کلا به گونه ای آن را پذیرفته و منطقی میدانند و نبودش را غیر ممکن میدانند خوب در این مقاله چند سخن گهربار از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می آوریم باشد که از پیامبر حرف شنوی داشته باشیم و کمی در کار خود تأمل کنیم . بدون پیش داوری این ها نه حرف ستاد امر به معروف است و نه اداره منکرات حرف کسی است که خداوند به جان شریفش سوگند میخورد و او راستگو ترین راستگویان است .
باید این نکته را افزود که این دوستی های نامشروع سبب حرص و ولع و از بین رفتن حجب و حیاء در بقیه جوانان می گردد. وقتی جوانی دید جوانان دیگر به راحتی با دختر یا دخترانی دوست می شوند، و یا دختری دید دختران مثل او، با پسران ارتباط برقرار می کنند، پیش خود فکر می کند، گویا برای این کارها مانعی پیش پای او نیست. لذا اگر چه دختر و پسری باشند که چندان تمایل به ارتباط نامشروع ندارند، اما به خاطر عدم نبودن تقوای بالا و نداشتن شناخت درستی از دین و برخوردار نبودن از معارف بلند دینی و از طرفی وسوسه شیطان، همه اینها دست به دست هم می دهند، زمینه را برای ورود اکثر جوانان به این باتلاق متعفن فراهم می سازند.
وقتی در بین اکثر جوانان جامعه روابط نامشروع رواج یافت، زندگی برای افراد سالم و متدین و کسانی که پایبند به دین و مذهبی هستند، مشکل خواهد بود. در حقیقت چنین جامعه ای به مرضی مبتلا شده که درمان آن بسیار سخت و یا غیر قابل علاج می گردد. همان گونه که اکثر جوامع غربی و برخی کشورهای اسلامی از این روابط نامشروع به ستوه آمدند و دائم در صدد درمان آن می باشند، که متاسفانه به خاطر دوری از دین و معنویت موفق نشده اند. و تنها راه درمان، بازگشت به دین و هویت و اصالت فرهنگی می باشد. اکنون به روایاتی در این مورد توجه فرمایید:
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود:
«با عدوا بین انفاس الرّجال و النساء فانه اذا کانت المعاینه واللقاء کان الدّاء الّذی لا دواء له».
بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. ۱
همچنین آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « ایاک و الخلوه بالنساء و الذی نفسی بیده ما خلا رجل بامراه الا دخل الشیطان بینهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطین و حماه خبر له من ان یزحم منکئه امراه لا نجلّ له ».
از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کند بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند. ۲
و نیز آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « لان یطعن فی راس احدکم بمخفط من یدیه خیر له من ان یمس امراه لا تحل له ». اگر سوزنی با شدت و ضربه بر سر یکی از شما فرود آید، بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کند. ۳
رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم درباره شوخی با زن نامحرم فرمود: «من فاکه امراه لا یملک ها حبس به کل کلمه کلمها فی الدنیا الف عام فی النّار، و المراه اذ طاوعت الرجل فالنزمها او قبل ها او باشرها خراما او فاکهها واصاب منها فاحشه فعلیها من الوزر ما علی الرّجل فان غلبها علی نفسها کان علی الرّجل وزره ووزرها».
هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند. و آن زن اگر با رضایت، خود را در اختیار مرد قرار دهد و مرد او را در آغوش گیرد یا ببوسد یا تماسی برقرار سازد یا با وی بخندد و منجر به عمل خلاف شود، این زن هم مثل مرد گناهکار است و عذابش مثل اوست. ولی اگر زن راضی نبوده و مرد به زور مرتکب این عمل زشت شد، گناه هر دو بر گردن مرد خواهد بود. ۴
حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمود: از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کن بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند
حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم در مورد دست دادن با زن نامحرم فرمود:
«من صافح امراه حراماً جاء یوم القیامه مغلولاً ثم یومر به الی النّار».
هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت با دست زنجیر شده به گردن محشور شود، سپس امر می شود تا او را به آتش ببرند. ۵
حضرت علی علیه السلام در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:
« عباد الله! اعلموا… محادثه النّساء تدعوا الی البلاء و بزبغ القلوب. و الرّمق لهنّ یخطف نور ابصار القلوب و لمح العبون مصائد الشّیطان ».
ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است. ۶
(منظور از با گوشه چشم آن است که شیطان ملعون گاهی انسان را وسوسه می کند و می گوید: یک لحظه به این زن بنگر و فوری چشمت را برگردان! که همین کار باعث نگاه های بعدی و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.)
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:
« ایاک و محادثه النساء فانه لا یخلوا رجل بامراه لیس لها محرم الا هم بها ».
از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز. به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند. ۷
خوب اکنون چه کسی دوست دارد به خاطر شوخی و لذتی زودگذر آخرت خود را نابود کند جوانانی که این قبیل روابط را داشته اند و بعدا صدمه هایی از همان محبوب و معشوق خود می بینند صدها بار در دل آرزو می کنند که ای کاش هرگز وارد این روابط نمی شدند که از یک طرف ترک آن حتی بعد از ازدواج برایش سخت باشد و هم اینکه لذت پاک بودن را مثل کسانی که وارد این گود نشده اند از دست داده اند هر چند توبه کنند توبه اگر واقعی باشد مجازات اخروی آن را از بین می برد اما اثر وضعی آن گناه خو د را نشان خواهد داد مثل یک اثر سوختگی روی پوست که با درمان سوزش آن از بین میرود و حس نمیشود اما ردش بر روی پوست باقی میماند بالاخره باید فرقی بین آن هایی که گناه می کنند و آن هایی که خویشتن داری میکنند باشد یا نه ؟ پاک ماندن هنر است و والا گناه کردن که کاری ندارد .
بنابراین لذت آنها زودگذر و باعث پشیمانی است اما لذت کسی که خود را پاک نگاه می دارد و احساس می کند خدای متعال از او راضی است پایدار است و هرگز باعث پشیمانی نخواهد بود.
پی نوشت ها:
۱- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫
۲- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫ مرات النساء ص ۱۱۷، و مانند آ« مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۵- ۲۶۴٫
۳- بهشت جوانان، ص ۴۶۹٫ مرات النساء ص ۱۱۷٫
۴- بهشت جوانان، ص ۴۴۱٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫
۵- بهشت جوانان، ص ۴۴۲٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫
۶- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ بحارالانوار ج ۷۴ ص ۲۹۱ و مانند آن بخارج ۷۵ ص ۲۳۲٫
۷- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ مرآت النساء: ص ۱۴۱٫
پـاسـخ:دوست گرامی؛ از ارتباط شما با این مرکز خوشحال هستیم. حق با علی (علیه السلام) است حتی اگر همه عالم در طرف دیگر باشند. این مضمون روایتی است که در مورد حضرت صادر شده است. کثرت طرفداران یک رفتار و نظر هرگز دلیل حقانیت آن نیست. سوره عصر را بخوانید تا زیان کاران واقعی را بشناسید! کسی که بر سر حق ایستادگی میکند هرگز دچار خسران نخواهد بود. لذتهای زودگذر دنیا که حتی در اصل لذت بودنشان سخن بسیار است هرگز جای حسرت ندارد و بزودی کوس رسوایی هر چه غیر خدایی است نواخته خواهد شد. به نظر شما خیر و صلاح ما را انبیا و اولیای الاهی میخواهند یا کسانی که فقط به فکر منافع خود هستند و میخواهند شریکی برای جرائم خود پیدا کنند! شما خدا را شکر خوب و بد را تشخیص دادهاید و بدی راه آنها را میدانید فقط کافی است در مورد عواقب دنیوی و اخروی مخالفت با دستورات الاهی کمی فکر کنید تا با کمال قدرت راه خود را از آنها جدا کنید. روابط نامشروع دختر و پسر و عواقب آن از دیدگاه پیامبر: هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند. با هیچ زبانی نمیشود به برخی گفت که کارشان درست نیست چون توجیهات زیادی برای این رابطه تراشیده شده و کلا به گونه ای آن را پذیرفته و منطقی میدانند و نبودش را غیر ممکن میدانند خوب در این مقاله چند سخن گهربار از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می آوریم باشد که از پیامبر حرف شنوی داشته باشیم و کمی در کار خود تأمل کنیم . بدون پیش داوری این ها نه حرف ستاد امر به معروف است و نه اداره منکرات حرف کسی است که خداوند به جان شریفش سوگند میخورد و او راستگو ترین راستگویان است . باید این نکته را افزود که این دوستی های نامشروع سبب حرص و ولع و از بین رفتن حجب و حیاء در بقیه جوانان می گردد. وقتی جوانی دید جوانان دیگر به راحتی با دختر یا دخترانی دوست می شوند، و یا دختری دید دختران مثل او، با پسران ارتباط برقرار می کنند، پیش خود فکر می کند، گویا برای این کارها مانعی پیش پای او نیست. لذا اگر چه دختر و پسری باشند که چندان تمایل به ارتباط نامشروع ندارند، اما به خاطر عدم نبودن تقوای بالا و نداشتن شناخت درستی از دین و برخوردار نبودن از معارف بلند دینی و از طرفی وسوسه شیطان، همه اینها دست به دست هم می دهند، زمینه را برای ورود اکثر جوانان به این باتلاق متعفن فراهم می سازند. وقتی در بین اکثر جوانان جامعه روابط نامشروع رواج یافت، زندگی برای افراد سالم و متدین و کسانی که پایبند به دین و مذهبی هستند، مشکل خواهد بود. در حقیقت چنین جامعه ای به مرضی مبتلا شده که درمان آن بسیار سخت و یا غیر قابل علاج می گردد. همان گونه که اکثر جوامع غربی و برخی کشورهای اسلامی از این روابط نامشروع به ستوه آمدند و دائم در صدد درمان آن می باشند، که متاسفانه به خاطر دوری از دین و معنویت موفق نشده اند. و تنها راه درمان، بازگشت به دین و هویت و اصالت فرهنگی می باشد. اکنون به روایاتی در این مورد توجه فرمایید: رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود: «با عدوا بین انفاس الرّجال و النساء فانه اذا کانت المعاینه واللقاء کان الدّاء الّذی لا دواء له». بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. ۱ همچنین آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « ایاک و الخلوه بالنساء و الذی نفسی بیده ما خلا رجل بامراه الا دخل الشیطان بینهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطین و حماه خبر له من ان یزحم منکئه امراه لا نجلّ له ». از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کند بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند. ۲ و نیز آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « لان یطعن فی راس احدکم بمخفط من یدیه خیر له من ان یمس امراه لا تحل له ». اگر سوزنی با شدت و ضربه بر سر یکی از شما فرود آید، بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کند. ۳ رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم درباره شوخی با زن نامحرم فرمود: «من فاکه امراه لا یملک ها حبس به کل کلمه کلمها فی الدنیا الف عام فی النّار، و المراه اذ طاوعت الرجل فالنزمها او قبل ها او باشرها خراما او فاکهها واصاب منها فاحشه فعلیها من الوزر ما علی الرّجل فان غلبها علی نفسها کان علی الرّجل وزره ووزرها». هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند. و آن زن اگر با رضایت، خود را در اختیار مرد قرار دهد و مرد او را در آغوش گیرد یا ببوسد یا تماسی برقرار سازد یا با وی بخندد و منجر به عمل خلاف شود، این زن هم مثل مرد گناهکار است و عذابش مثل اوست. ولی اگر زن راضی نبوده و مرد به زور مرتکب این عمل زشت شد، گناه هر دو بر گردن مرد خواهد بود. ۴ حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمود: از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کن بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم در مورد دست دادن با زن نامحرم فرمود: «من صافح امراه حراماً جاء یوم القیامه مغلولاً ثم یومر به الی النّار». هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت با دست زنجیر شده به گردن محشور شود، سپس امر می شود تا او را به آتش ببرند. ۵ حضرت علی علیه السلام در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: « عباد الله! اعلموا… محادثه النّساء تدعوا الی البلاء و بزبغ القلوب. و الرّمق لهنّ یخطف نور ابصار القلوب و لمح العبون مصائد الشّیطان ». ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است. ۶ (منظور از با گوشه چشم آن است که شیطان ملعون گاهی انسان را وسوسه می کند و می گوید: یک لحظه به این زن بنگر و فوری چشمت را برگردان! که همین کار باعث نگاه های بعدی و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.) رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود: « ایاک و محادثه النساء فانه لا یخلوا رجل بامراه لیس لها محرم الا هم بها ». از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز. به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند. ۷ خوب اکنون چه کسی دوست دارد به خاطر شوخی و لذتی زودگذر آخرت خود را نابود کند جوانانی که این قبیل روابط را داشته اند و بعدا صدمه هایی از همان محبوب و معشوق خود می بینند صدها بار در دل آرزو می کنند که ای کاش هرگز وارد این روابط نمی شدند که از یک طرف ترک آن حتی بعد از ازدواج برایش سخت باشد و هم اینکه لذت پاک بودن را مثل کسانی که وارد این گود نشده اند از دست داده اند هر چند توبه کنند توبه اگر واقعی باشد مجازات اخروی آن را از بین می برد اما اثر وضعی آن گناه خو د را نشان خواهد داد مثل یک اثر سوختگی روی پوست که با درمان سوزش آن از بین میرود و حس نمیشود اما ردش بر روی پوست باقی میماند بالاخره باید فرقی بین آن هایی که گناه می کنند و آن هایی که خویشتن داری میکنند باشد یا نه ؟ پاک ماندن هنر است و والا گناه کردن که کاری ندارد . بنابراین لذت آنها زودگذر و باعث پشیمانی است اما لذت کسی که خود را پاک نگاه می دارد و احساس می کند خدای متعال از او راضی است پایدار است و هرگز باعث پشیمانی نخواهد بود. پی نوشت ها: ۱- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫ ۲- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫ مرات النساء ص ۱۱۷، و مانند آ« مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۵- ۲۶۴٫ ۳- بهشت جوانان، ص ۴۶۹٫ مرات النساء ص ۱۱۷٫ ۴- بهشت جوانان، ص ۴۴۱٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫ ۵- بهشت جوانان، ص ۴۴۲٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫ ۶- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ بحارالانوار ج ۷۴ ص ۲۹۱ و مانند آن بخارج ۷۵ ص ۲۳۲٫ ۷- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ مرآت النساء: ص ۱۴۱٫