نکات تست زنی

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

این که مهارت تست زنی در کنکور تأثیر زیادی دارد، جای شک نیست؛ اما این مهارت خود شامل مجموعه‌ای از مهارتهای جزئی تر است. به همین دلیل، بحث در باره مجموعه مهارتهایی که منجر به افزایش توانایی عملکرد تست زنی می‌شود، بحثی چند بعدی خواهد بود. به رغم گستردگی موضوع و با توجه به نزدیکی روز کنکور سعی می کنیم، تا حد امکان این بحث را مختصر و مفید ارائه دهیم. توصیه‌های این بخش را می توان دو قسمت کرد: توصیه‌های عمومی که تست های همه دروس را دربرمی‌گیرد و دوم توصیه‌های ویژه برای تست های درس های مهم به صورت مجزا و تفکیکی. در تهیه‌این مطالب از نظریات تعداد زیادی از دبیران ومدرسان کلاس های کنکور بهره گرفته شده است.

۱- طراحی و طراحان تست ها- با وجود آن که بعضی از افراد و مؤسسات ادعا دارند که روش هایی را ابداع کرده اند تا کنکوری‌ها حتی بدون حل مسأله‌یا توجه به صورت مسأله و یا براساس قوانین احتمالات بتوانند تست ها را درست علامت بزنند، عملاً چنین چیزی امکان پذیر نبوده و ادعاهایی از این قبیل، نوعی فرصت طلبی محسوب می‌شوند. طراحی سؤالات تست از یک سری اصول کلی و مشخص تبعیت می کند که معمولاً طراحان تست ها با آنها آشنا هستند. البته‌این بدان معنا نیست که همه اصول طراحی تست در سؤالات کنکور رعایت می‌شود و همان گونه که هر ساله بعد از اتمام کنکور عنوان می‌گردد اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات وارد می‌آید. از جمله اصولی که در طراحی سؤالات کنکور رعایت می‌شود، در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشکل در هر درس است. در مقابل، یکی از اشکالات وارد به طراحی تست ها، نوع چینش سؤالات است. اصولاً باید در هر درس، سؤالات از آسان به مشکل تنظیم شوند، اما ظاهراً در سؤالات کنکور چنین نظمی وجود ندارد و مثلاً گاهی بعد از سؤالات سخت دیفرانسیل بلافاصله سؤالات سخت گسسته آغاز می‌شود و یا مانند کنکور۸۱ که سؤالات ادبیات با چند سؤال سخت پی درپی شروع شده بود.

کلید – در طراحی سؤالات کنکور، اصول کلی طراحی تست رعایت می‌شود؛ بنابراین، برای پاسخگویی به سؤالات، دنبال روش های غیرعادی نباشید.

۲- آمادگی برای هر نوع احتمال- به رغم نکته قبلی، تصور نکنید که همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود. متأسفانه بسیار دیده شده دانش آموزانی که با آمادگی خوب درسی سر جلسه کنکور حاضر شده اند، به محض مواجهه با چند سؤال سخت پی درپی، سر رشته کار را گم کرده و حتی بقیه را هم نتوانسته اند خوب جواب دهند. این آمادگی ذهنی را در خود ایجاد کنید که ممکن است با هر احتمالی روبه رو شوید. امکان دارد در شرایطی که خوب پیش می‌روید، به ناگاه به‌یک، دو، سه و یا چند سؤال سخت برخورد کنید، امکان دارد سؤالات یک درس با تست های مشکل شروع شود و هر نوع امکان دیگری نیز وجود دارد، در هر حال شما آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا دستپاچه نشوید.

کلید – خود را برای مواجهه با هر نوع سؤالی در سر جلسه کنکور آماده سازید.

۳- تست های یک ستاره و دو ستاره- بیشتر مدرسان کنکور توصیه می کنند وقتی با سؤالات یک درس رو به رو می‌شوید، بدین شیوه عمل کنید: یک به‌یک سؤالات را بخوانید. به طور متوسط خواندن متن هر سؤال حدود ۱۵ تا۲۰ ثانیه طول می کشد. اگر جواب سؤال و گزینه درست را می‌دانید، بلافاصله در پرسشنامه (و نه پاسخنامه) علامت بزنید و سر سؤال بعدی بروید. به سؤالاتی می‌رسید که جواب آنها را نمی‌دانید. در اینجا دو حالت پیش می‌آید. جواب را نمی‌دانید، ولی می‌دانید که می توانید به نتیجه برسید. در کنار سؤال یک ستاره بزنید. در مورد بعضی از سؤالات هم جواب را اصلاً نمی‌دانید و حدس می‌زنید که ارزش وقت گذاری ندارد. در کنار این نوع سؤالات دو ستاره بزنید. به همین ترتیب تا پایان سؤالات آن درس پیش بروید. معمولاً در مرحله اول، تعدادی از تست ها را با اطمینان درست علامت زده‌اید که البته در مورد درس های گوناگون فرق دارد. حال مرحله دوم را به سؤالات تک ستاره‌ای اختصاص دهید. در این مرحله هم تعدادی از سؤالات را پاسخ خواهید داد. در مرحله سوم به سؤالات دو ستاره‌ای بپردازید. در دروس تخصصی، امکان زیادی وجود دارد که وقتی برای سؤالات دوستاره‌ای باقی نماند. بعد از اتمام این سه مرحله، جوابهای صحیح را یک به‌یک و با دقت به پاسخنامه منتقل کنید.

کلید – سؤالات هر درس را در سه مرحله: تست های با جواب مشخص، یک ستاره‌ای و دو ستاره‌ای پاسخ دهید.

۴- جرأت گذشتن از تست- در مورد سؤالات دوستاره‌ای صحبت کردیم و گفتیم که در دروس تخصصی حتی این امکان وجود دارد که فرصتی برای پاسخ به آنها باقی نماند. برای تعداد زیادی از دانش آموزان، پذیرفتن این نکته که باید از خیر بعضی از سؤالات بگذرند، سخت است. دانش آموزان باید عادت کنند که از روی بعضی تست ها بگذرند و این خود، نه تنها نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگر مهارت و دانش بالای فرد است. دانش آموزان بسیار محدودی وجود دارند که هم توانایی و هم فرصت آن را داشته باشند که بتوانند به همه سؤالات پاسخ دهند.

کلید- باید این فن جسورانه را بیاموزید که ازحل بعضی تست ها بگذرید.

۱-قدرت ریسک- این سؤال هم برای دانش آموزان پیش می‌آید که اگر در مورد گزینه‌ها شک کردند (با توجه به نمرات منفی تست ها) آیا علامت بزنند؟ اگر در مورد هرچهار گزینه مشکل دارید، توصیه می‌شود از خیر آن سؤال بگذرید. اگر بین سه گزینه شک داشتید، باز هم توصیه قبلی را به کار ببندید. اما زمانی که می‌دانید حداقل دو گزینه غلط است، حتماً یکی از گزینه‌ها را علامت بزنید.

۲-کلید – در تست هایی که در مورد گزینه صحیح شک دارید، تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته باشید حداقل دو گزینه غلط است.

۶- خواندن کل اجزای تست- این نکته‌ای است که همه در مورد آن اتفاق نظر دارند، باید تمام اجزای تست را با دقت بخوانید. صورت مسأله را با حوصله و تمرکز مطالعه کنید. به همین ترتیب به تک تک گزینه‌ها توجه کنید. یادتان باشد اگر عجله کنید، شاید زمان را ذخیره نمایید، ولی به طور حتم احتمال اشتباه بسیار زیاد خواهد بود. اگر بپذیرید که باید از بعضی تست ها بگذرید، این به دقت شما هم خواهد افزود.

کلید – قبل از هر گونه اقدام به پاسخگویی تست، تمام اجزای آن را با دقت بخوانید.

۷- پیش بینی قبل از جواب- اگر حوصله اش را دارید و عجله نمی کنید، سعی نمایید وقتی صورت مسأله را خواندید، قبل از نگاه کردن به گزینه‌ها، جواب را حدس بزنید: این کار، سرعت عمل شما را در پاسخگویی به تست ها افزایش خواهد داد. حتی در صورتی که حدس شما درست از آب درآمد و پاسخ شما بین گزینه‌ها وجود داشت، باز هم حتماً سایر گزینه‌ها را بخوانید.

کلید – سعی کنید قبل از پاسخ به هر تست، گزینه صحیح را حدس بزنید.

۸- فریب نخورید- به محض خواندن صورت مسأله، سراغ راحت ترین و ساده ترین گزینه نروید. متوجه گزینه‌های انحرافی باشید. به قول کنکوری‌ها، اگر شما مفهومی خوانده باشید، احتمال انحراف شما کاهش خواهد یافت. با این همه، باز هم ممکن است به خاطر عدم تمرکز، عجله و اشتباه گرفتن سرنخ ها که عمدتاً ناشی از رعایت نکردن نکته ششم (خواندن با دقت تست) است، فریب بخورید و ناخودآگاه به محض دیدن کوچک ترین سرنخی از پاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیار بسیار مهم است که از یک طرف تمرکز و دقت را تمرین کنید و از طرف دیگر با روشهای کنترل اضطراب آشنا باشید تا بتوانید حالت تعادلی خود را حفظ کنید.

کلید – در جلسه کنکور، دقت کنید در فضایی قرار نگیرید که با کوچک ترین سرنخ ها فریب بخورید.

۹- تقسیم زمان- این درست است که باید در جلسه کنکور تقسیم زمان داشته باشید، اما بدان معنا نیست که برای همه تست ها زمانی یکسان در نظر گرفت. این نکته بسیار ظریف و حساس است. اگر برای تستی سه دقیقه وقت صرف کردید، حتماً تستی هم وجود خواهد داشت که در ظرف۲۰ ثانیه پاسخ آن را بیابید. بنابراین در مورد تقسیم زمان وسواس به خرج ندهید. شما برای هر درس، زمانی در اختیار دارید، باز اگر پذیرفته باشید که از سر بعضی تست ها بگذرید، احتمالاً زمان برای بقیه سؤالات کافی خواهد بود. در بعضی موارد (به خصوص دروس عمومی) امکان استفاده از زمانهای دروس دیگر هم به وجود می‌آید.

کلید – در تقسیم زمان برای پاسخگویی به تست ها، توجه داشته باشید که زمان برای حل هر تست متفاوت است.

۱۰- زمانی برای مرور- اگر فرصتی باقی بود زمانی برای مرور تست ها کنار بگذارید ولی پاسخ ها را عوض نکنید ،مگر این که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شما غلط بوده است. هرچه بیشتر بر سر یک سؤال مردد باشید احتمال زیادتری دارد که سرگیجه بگیرید.(۲)

کلید – اگر زمانی برای مرور تست ها باقی ماند، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که از غلط بودن پاسخ اول اطمینان حاصل نمایید.

۱۱- سرعت عمل- سرعت عمل در تست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد: به‌این که چقدر مفهومی خوانده باشید (و حفظی کار نکرده باشید)؟ چقدر سرحال و با حوصله باشید؟ چه تیپ شخصیتی داشته باشید (فردی آرام هستید یا مضطرب)؟ چقدر تست زنی را تعریف کرده باشید؟ چقدر آدم دقیق و با تمرکزی باشید؟ به هر حال سرعت عمل در تست زنی موضوعی مستقل از سایر رفتارها نیست. فردی که کلاً کند است، فردی که زود مضطرب می‌شود و یا کسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد، احتمالاً در کلیه فعالیت هایی که نیازمند سرعت عمل و توانایی مشاهده است مشکل خواهد داشت.

کلید – برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهار عامل مؤثرند: تمرین و رکورد گیری تست زنی، شادابی و سرحال بودن، تمرکز و آرامش، مطالعه مفهومی.

۱۲- دقت در محاسبات عددی- در همه رشته‌های کنکوری، دروسی وجود دارند که در آنها حل مسأله و محاسبات عددی ضرورتی اساسی است. اشتباهات دانش آموزان در محاسبات عددی عمدتاً ناشی از عجله و عدم تمرکز آنهاست که‌این هم ناشی از تلاش آنان برای از دست ندادن زمان است. گفته شد این عجله غیر از ضرر و افزایش احتمال اشتباهات، به طور حتم هیچ خیری ندارد. به محاسبات عددی بخصوص در رشته ریاضی که موارد آن زیاد است، دقت زیادی داشته باشید. سعی کنید به نحوی در محاسبات پیش روید که همان یک بار محاسبه اطمینان شما را حاصل کند. عجله در محاسبه، شک شما را افزایش داده و منجر به محاسبات دوباره و سه باره و اتلاف وقت خواهد شد.

کلید – محاسبات بخش احتمالات ژنتیک را با دقت و تمرکز انجام دهید.

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *