ویروس کرونا؛ این ویروس چیست و چند نوع است؟

کورونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که هم در حیوانات و هم در انسان یافت می‌شوند. برخی از افراد آلوده به این بیماری، علائم بسیار متفاوتی از یک سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های شدیدتری مانند سندرم تنفسی خاورمیانه و سندرم حاد تنفسی شدید را دارا هستند. نسل تازه‌ای از ویروس کرونا یا کرونا ویروس در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تا کنون جان بسیاری را گرفته است.

تا کنون ابتلای ده‌ها هزار نفر به این ویروس گزارش شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری، که نام رسمی آن کُووید-۱۹ است، در چندین کشور، از جمله تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است.

کورونا ویروس نُوول (جدید) چیست؟

کورونا ویروس نوول نوعی از کرونا ویروس است که قبل از این در انسان شناسایی نشده بوده است؛ که اکنون به نام ۲۰۱۹ -nCoV ،کورونا ویروس جدید ۲۰۱۹ یا “نوول” نامیده می‌شود، پیش از این که شیوع آن در شهر ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شود، قبلا شناسایی نشده و تشخیص داده نشده بود.

نام این کرونا ویروس جدید (CoV) که CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی) است . قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند. ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

آیا ویروس جدید، همان SARS است؟

خیر، کورونا ویروس جدید ۲۰۱۹ از خانواده‌ای مشابه ویروس‌های سندرم شدید تنفسی حاد است، اما همان ویروس نیست.

بیماری سارس چیست؟

سارس یک بیماری بسیار شدید تنفسی است. این بیماری از اوایل فوریه ۲۰۰۳ (بهمن ماه ۱۳۸۱) از ایالت کوانگ دونگ چین شروع شده است. متعاقباً در مناطق دیگری از کشور چین از جمله پایتخت این کشور، پکن، هنگ کنگ، تایوان و مناطقی از آسیا، اروپا و شمال آمریکا، شامل کشورهای، ویتنام، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، کانادا، مالزی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، تایلند، استرالیا، برزیل، بلغارستان، هندوستان، ژاپن، کویت، مغولستان، جمهوری ایرلند، رومانی، اسپانیا، انگلستان، سوئد، سوئیس و افریقای جنوبی بیماری دیده شده است. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر انتقال ویروس در کشور‌های چین، هنگ کنگ، تایوان و فیلیپین صورت می‌گیرد. مرگ و میر بیماری حدود ۶% است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *