سؤال: شرایط و حکم نظر به وجه و کفین(صورت و دو دست تا مچ)، مو و سایر اعضاء بدن زن، غیر از عورت برای ازدواج چه می باشد؟

سؤال: شرایط و حکم نظر به وجه و کفین(صورت و دو دست تا مچ)، مو و سایر اعضاء بدن زن، غیر از عورت برای ازدواج چه می باشد؟

امام خمینی(ره)

نظر به صورت و دو دست و مو و محاسن و مچ دست و سایر بدن به جزء عورت جایز است به شرط این که به قصد لذت نباشد، مانع شرعی از ازدواج با او نداشته باشد، احتمال بدهد زن ازدواج با او را قبول می کند، با این نگاه کردن اطلاع تازه ای پیدا می کند، و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد تکرار مانعی ندارد.

تحریرالوسیله، ج ۲، کتاب النکاح، ص ۲۴۵، م ۲۸، اولین بحث

 

آیت الله بهجت (ره)

نگاه کردن مرد به صورت زنی که می خواهد با او ازدواج کند، جایز است به شرط آنکه بداند، مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول می کند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه ای پیدا می کند و با این شرایط، نگاه کردن فقط برای مرد جایز است اگر چه چند مرتبه باشد، بلکه چنین نگاه کردنی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد مستحب هم هست و اجازه ی زن هم در آن لازم نیست بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن و دیگر آن زن هم، با همین شرایط جایز است.

توضیح المسائل، ص ۳۸۶، م ۱۹۴۴

 

آیت الله تبریزی(دام ظلّه)

نگاه به زنی که قصد ازدواج با او را دارد و قصد التذاذ هم ندارد اشکال ندارد و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد تکرار مانعی ندارد، نگاه به صورت و دست ها و مو و مقداری از بدن، که گردن و بعضی از سینه است اشکال ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات

 

آیت الله خوئی(ره)

نگاه به محاسن زنی که قصد ازدواج با او را دارد مثل: صورت، دست ها، مچ دست ها، مو و ساقین، جایز است به شرط این که به قصد تلذذ نباشد و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد، تکرار جایز است و احتمال اختیار (اجازه) زن را داشته باشد.

منهاج الصالحین، ص ۲۵۹، ج ۲، م ۱۲۳۲، تعلیقه بر العروه الوثقی، ج ۲، ص ۵۸۰، م ۲۶ (۳۶۵۸)

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

نگاه به محاسن زنی که قصد دارد با او ازدواج  کند مثل: صورت، دست ها، مچ دست ها، مو و ساقین و نحو ذلک  جایز است به شرط این که به قصد تلذذ نباشد و احتمال اختیار کردن زن را بدهد و تزویج او فعلاً جایز باشد مثلاً در حال عدّه نباشد.

منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۱۵، م ۲۸

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

بنابر احتیاط واجب اکتفا کند به دیدن وجه، کفین، مو، محاسن و اگر با یک مرتبه مقصود حاصل نشود؛ یعنی اطلاع بر حال او پیدا نکند تکرار نظر مانع ندارد و شرط است در جواز نظر به اینکه از حال او قبل از نظر، اطلاع نداشته باشد و احتمال تزویج با او را بدهد والاّ جایز نیست.

هدایه العباد، ج ۲، ص ۴۰۰، م ۲۸ جامع الاحکام، ج ۲، ص ۱۷۱، م ۱۷۰۹

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

نگاه به صورت، دست ها، موها و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج نماید، جایز است، بلکه به سایر بدن زن به غیر از عورت او نیز می تواند نگاه کند، البته به شرط اینکه احتمال دهد او را اختیار می کند و مانعی از ازدواج با او نیز وجود نداشته باشد. (مثلاً در عدّه -مدت زمانی که زن پس ازطلاق و یا فوت شوهر اجازه ازدواج با شخص دیگری را ندارد- نباشد، شوهر نداشته باشد)

احکام الواضحه، ص ۳۷۴، م ۱۶۴۹

 

آیت الله گلپایگانی (ره)

زن مخصوصی را که قصد دارد ازدواج کند جایز است نگاه کند به مقداری که زشتی و زیبایی او را تشخیص دهد و اما اگر بخواهد زن های متعدد را نگاه کند که هر کدام را پسندید انتخاب کند، جایز نیست. نگاه کردن باید بدون قصد تلذذ باشد و احتیاط واجب اکتفا کردن به صورت و دست هاست به شرط اینکه عارف (آگاه) به حال (وضعیت ظاهری)آ ن زن نباشد.

مجمع المسائل، ج ۲، ص ۲۲۹، س ۶۴۷ و ۶۴۸  هدایه العباد، ج ۲، ص ۳۰۹، م ۱۰۷۳

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

نگاه کردن مرد به زنی که می خواهد با او ازدواج کند (به مو و گردن و صورت و دست ها و محاسن او) به منظور آگاه شدن از حسن و عیب او جایز است. حتی اگر با یک بار نگاه کردن این منظور حاصل نشود می تواند چند بار در چند مجلس نگاه کند.

توضیح المسائل، ص ۴۰۹، م ۲۰۹۱، تعلیقات بر العروه الوثقی، ص ۶۶۵، م ۲۶

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

نگاه کردن به صورت، دست ها، مو و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج کند جایز است؛ بلکه جواز نظر به سایر بدن او غیر از عورت نیز بعید نیست. بله اگر خصوصیات زن را از روی لباس بتواند تشخیص دهد بدون پوشش نمی تواند نگاه کند.

تعلیقه بر العروه الوثقی، ص ۴۴۰، م ۲۶

 

آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)

نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او را دارد جایز است.

منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۲۹۵، م ۱۲۳۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *