مطالعات اجتماعی (درس اول) همسایه ی ما
محله قسمتی از یک شهر یا روستاست که در آن گروهی از مردم در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند .
برخی مقررات زندگی در محله :
۱- در زمان استراحت همسایه ها در کوچه توپ بازی یا در خانه سر و صدا نکنیم
۲- در خانه صدای رادیو و تلویزیون را بلند نکنیم
۳ – در محل زندگی خود یا کوچه و خیابان ، ترقه بازی نکنیم .
۴ – موقعخداحافظی با مهمان ها با صدای بلند صحبت نکنیم .
۵- زباله ها را در جای مخصوص بگذاریم تا محل زندگی همسابه ها کثیف و آلوده نشود .
مطالعات اجتماعی (درس دوم) اینجا محله ی ماست
یکی از محل های جمع شدن مردم در محله ، مسجد است .
مردم در مسجد علاوه بر عبادت خدا با یکدیگر آشنا می شوند
، از حال هم خبر می گیرند و برای حل مشکلات محله ی خود با یکدیگر مشورت می کنند .
مسجد همچنین محل برگزاری مراسمی چون دعا ، عزاداری و جشن های مربوط به عیدهای مذهبی است .
همه ی ما باید برای تمیز نگه داشتن بوستان و مراقبت از آن تلاش کنیم . برای مثال : چمن ها را لگد نکنیم ، گل ها را نچینیم ،
با گذشت زمان در محله تغییراتی بوجود می آید .
برای مثال مردم یک محله برای زندگی به جای دیگری می روند و افراد دیگری به آن محله نقل مکان می کنند
و شکل و نوع ساختمان ها و فعالیت ها نیز تغییر می کند .
یعضی وقت ها هم امکانات عمومی جدیدی مانند ایستگاه اتوبوس یا باجه ی تلفن عمومی ، فضای سبز یا کتابخانه در محله ایجاد می شود .
مطالعات اجتماعی (درس سوم) خرید و فروش در محله
در هر محله مکان هایی برای تولید بعضی کالاها یا دادن بعضی خدمات به مردم وجود دارد که هدف آنها رفع نیازهای ساکنان محله است .
مانند نانوایی ، سوپرمارکت ، بانک ، خشکشویی ، روزنامه فروشی ، خیاطی و غیره …
برخی امکانات در محله برای استفاده ی همه مردم ایجاد شده است مانند تلفن های عمومی ، ایستگاه اتوبوس ، عابر بانک و غیره …
هزینه : یعنی پولی که برای خرید کالاهای مورد نیاز خرج می کنیم .
درآمد : یعنی پولی که برای انجام دادن کاری به دست می آوریم .
پس انداز : یعنی مقداری از پولی را که به دست آورده ایم ، برای زمانی که به آن نیاز پیدا می کنیم ، نگه داریم و خرج نکنیم .
به جدولی که در آن درآمد ، هزینه و پس انداز ، نشان داده شود ، جدول بودجه می گوییم .
مطالعات اجتماعی (درس چهارم) نقشه ی محله ی ما
برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می کنند . عکس هوایی را با هواپیما از بالای زمین می گیرند .
نقشه ها در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کنند .
راهنمای نقشه ، معنای رنگ ها و علامت های روی نقشه را مشخص می کند
و کوه ، جنگل ، دریا ، پل ، خانه ها ، خیابان ، فرودگاه و چیزهای دیگر را روی نقشه نشان می دهد .
مطالعات اجتماعی (درس پنجم) زندگی در شهر و روستا
کار بیشتر روستاییان کشاورزی و باغداری است .
بعضی از آن ها علاوه بر کشاورزی به دامپروری و تولید صنایع دستی مانند قالی و جاجیم مشغول اند .
روستا از شهر ، کوچک تر و کم جمعیت تر است .
به همین دلیل بیشتر مردم روستا یکدیگر را می شناسند و با هم خویشاوندند .
اداره ی هر روستا به عهده ی شورای اسلامی آن روستاست .
بیشتر شهر نشینان در کارخانه ها ، مغازه ها و اداره ها کار میکنند .
معمولا اداره ها ، فروشگاه ها و بیمارستان ها و دانشگاه ها در مرکز شهر و کارخانه ها و کارگاه ها در اطراف شهر قرار می گیرند .
اداره ی شهر را شهرداری به عهده دارد . یکی از وظایف شهرداری ، زیبا نگه داشتن شهر و حفظ پاکیزگی آن است .
عده ی کمی از مردم زندگی عشایری دارند .
شغل اصلی عشایر ، دامپروری است و برای چراندن دام ها از جایی به جای دیگر کوچ می کنند .
برخی از تولیدات عشایر ، گوشت ، لبنیات ، گلیم و جاجیم است .
شهر های بزرگ ، شهرهایی هستند که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند .
پر جمعیت ترین شهر های ایران به ترتیب عبارتند از : تهران – مشهد – اصفهان – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – قم
کشور ما را برای اداره ی بهتر به قسمت های بزرگی تقسیم کرده اند . به هر یک از این قسمت ها ، استان می گویند .
معمولا بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر هر استان ، مرکز آن استان است .
مطالعات اجتماعی (درس ششم) جهت های جغرافیایی
جهت های اصلی عبارتند از : شمال – جنوب – مشرق – مغرب
جهت های فرعی عبارتند از : شمال شرقی – شمال غربی – جنوب شرقی – جنوب غربی
منظور از شمال و جنوب چیست ؟
اگر در یک صبح آفتابی ، در حیاط خانه یا مدرسه ، طوری بایستیم
که دست راست ما به طرف خورشید باشد و دست چپ ما به طرف مغرب ، روبروی ما شمال و پشت سرمان جنوب است .
زمینی که ما روی آن زندگی می کنیم و شهرها و کشورها روی آن قرار دارند ، کره ی بسیار بزرگی است ، که به آن کره ی زمین گفته می شود .
بالاترین نقطه روی کره ی زمین ، قطب شمال نام دارد .
به پایین ترین نقطه ی زمین که روبروی قطب شمال قرار دارد ، قطب جنوب می گویند .
قطب نما وسیله ای است که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می دهد .
قطب نما یک عقربه ی مغناطیسی ( آهن ربایی ) دارد که نوک رنگی آن همیشه در جهت شمال قرار می گیرد .
مطالعات اجتماعی (درس هفتم) جغرافی دانان چگونه محیط های زندگی را مطالعه می کنند ؟
یکی از راه های شناخت محیط زندگی خود و دیگران استفاده از دانش جغرافیاست .
دانش جغرافیا به ما کمک می کند که محیط زندگی خود و محیط های دیگر را بشناسیم
و از چگونگی زندگی مردم در مکان های مختلف آگاه شویم .
جغرافی دان کسی است که مکان های مختلف و زندگی مردم در این مکان ها را مطالعه می کند .
بعضی از وسایلی که جغرافی دان ها در کارهایشان از آن ها استفاده می کنند عبارتند از : نقشه ، کره ی جغرافیایی ، رایانه ، کتاب ، عکس ، لوح فشرده و فیلم
مطالعات اجتماعی (درس هشتم) نخستین روستاها چگونه به وجود آمده اند ؟
به نظر برخی دانشمندان ، اولین روستاها و شهرها هزاران سال پیش به وجود آمده اند .
دانشمندان از روی برخی وسایل و اشیایی که از هزاران سال پیش به جا مانده است ، حدس می زنند
که انسان ها در آن دوره برای رفع نیازهای خود ابزارها و وسایل کمی داشته اند .
در گذشته های بسیار دور انسان غذای خود را از میوه ی درختان ، ریشه و برگ گیاهان و تخم پرندگان به دست می آورد .
انسان در زمان های گذشته برای اینکه از حمله ی حیوانات در امان بماند به غارها پناه می برد .
در غار انسان از سرما و گرما هم در امان بود .
نقاشی های روی دیوار غارهای قدیمی ، نشان دهنده ی اهمیت شکار در زندگی مردم غارنشین است .
اولین ابزارهای انسان ، بیشتر سنگی بودند .
او در ابتدا از سنگ ، شاخه ی درختان و استخوان حیوانات برای کندن زمین ، پیدا کردن ریشه ی گیاهان و سوراخ کردن پوست جانوران برای تهیه لباس استفاده می کرد .
بعد ها انسان ها فهمیدند که با به هم زدن بعضی سنگ ها می توانند آتش درست کنند .
کشف آتش زندگی انسان را تغییر داد زیرا باعث پیشرفت زندگی انسان ها شد .
آن ها با پختن غذا به وسیله ی آتش توانستند غذای بیشتر و سالم تری برای خود تهیه کنند
و از آتش برای گرم کردن خود و روشنایی و پختن گوشت استفاده می کردند
کارهای کشاورزی به تنهایی ممکن نبود ، آن ها خانه هایشان را در کنار یکدیگر ساختند و به این شکل اولین روستا ها به وجود آمدند .
چون مردم برای کشاورزی نیاز به آب داشتند ، در کنار رودها و چشمه ها برای خود خانه های دائمی ساختند
و به این شکل اولین روستاهای پر جمعیت در کنار رودها پدید آمدند .
مطالعات اجتماعی (درس نهم) نخستین شهر ها چگونه به وجود آمدند ؟
با رواج کشاورزی ، مواد غذایی به اندازه ی کافی تولید می شد ، در نتیجه همه افراد مجبور به کار کشاورزی نبودند .
به همین دلیل عده ای از مردم به کارهای دیگر مثل ساختن ابزارهای کشاورزی و قایق و نیز داد و ستد مشغول شدند .
در نتیجه تقسیم کار به وجود آمد .
در آن زمان داد و ستد به صورت مبادله ی کالا به کالا بود .
داد و ستد به صورت مبادله ی کالا به کالا مشکلاتی هم داشت .
مثلا گاهی کالاهایی که با هم مبادله می شد ، ارزش یکسان و مساوی نداشتند .
برای حل این مشکل کم کم ، سکه های طلا و نقره و و بعدها پول اختراع شد .
اولین شهر ها در کنار رودهای پر آب به وجود آمدند .
تمدن ها سرزمین هایی با شهر های بزرگ بودند که ویژگی های زیر را داشتند :
۱ حکومت و فرمانروا
۲- آثار هنری
۳- خط
۴- داد و ستد
۵ – قانون و مقررات
۶- عقاید مذهبی
۷- تقسیم کار و مهارت در کارها
اداره امور شهرها در تمدن های قدیم به عهده فرمانروایان بود .
اختراع خط در پیدایش تمدن ها و دوام آن ها نقش بسیار مهمی داشته است .
سرزمین بین النهرین ، سرزمینی است که بین دو رود دجله و فرات قرار داشت .
برخی تمدن ها عبارتند از : ایلام – سومر – بابل – آشور
مطالعات اجتماعی (درس دهم) مورخان چگونه گذشته را مطالعه می کنند ؟
دانش تاریخ به ما کمک می کند که از چگونگی زندگی مردم در گذشته آگاه شویم .
به کسانی که درباره ی زندگی انسان ها و آنچه در گذشته اتفاق افتاده است ، تحقیق می کنند و می نویسند ، مورخ می گویند .
مورخان در مطالعات خود از دانش باستان شناسی هم استفاده می کنند .
مطالعات اجتماعی (درس یازدهم) سفری به شهر باستانی همدان
همدان شهری بسیار خوش آب و هوا در دامنه ی کوه های الوند است .
یکی از مکان های تاریخی همدان ، تپه ی هگمتانه است که مربوط به سه هزار سال پیش و از دوران مادهاست .
ایران یعنی سرزمین یا محلّ آریاییان . آریایی هم یعنی نجیب و شریف .
مورخان معتقدند که حدود چهار هزار سال پیش اقوام آریایی از دو طرف دریای خزر به این سرزمین مهاجرت کردند
و به تدریج در دشت های سرسبز و حاصلخیز آن ساکن شدند .
آریایی ها سه گروه بودند : مادها – پارس ها – پارت ها
مادها در غرب ایران ساکن شدند . آن ها با آشوری ها همسایه بودند .
آشوری ها قومی جنگجو بودند و بیشتر اوقات به سرزمین مادها حمله ور می شدند و آن ها را غارت می کردند .
مادها نمی توانستند جلوی حمله ی آشوری ها را بگیرند ، زیرا با هم متحد نبودند و سپاه منظمی نداشتند .
مادها به رهبری دیااکو حکومت ماد را به وجود آوردند و آشوری ها را شکست دادند .
مادها در دامنه ی کوه الوند شهری ساختند و نام آن را هگمتانه گذاشتند .
این شهر پایتخت مادها بوده و نام آن بعد ها به همدان تغییر پیدا کرده است .
در موزه ی هگمتانه آثار سنگی ، سفالی و فلزی از گذشته های دور به نمایش گذاشته شده است.
پس از حکومت مادها ، حکومت هخامنشیان به وجود آمد .
مطالعات اجتماعی (درس دوازدهم) سفری به تخت جمشید ۱
پاسارگاد در حدود ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و آرامگاه کوروش در آنجا قرار دارد .
کوروش مردی از قوم پارس بود . او پس از جنگ های فراوان با مادها آنها را شکست داد
و حکومت هخامنشیان را به وجود آورد .
تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال پیش در نزدیکی شیراز ساخته شده است .
در تخت جمشید کاخ های وسیعی قرار داشته است که باقی مانده ی تالار های پذیرایی آن ها را هنوز می توان دید .
پلکان اصلی تخت جمشید ، در هر طرف ۱۱۱ پله دارد .
تخت جمیشد به فرمان داریوش اول ساخته شد .
معماری اصلی تخت جمشید را اقوام پارسی انجام داده اند .
ستون های سنگی تخت جمشید ، بیش از ده متر ارتفاع دارند و از شگفتی های معماری جهان هستند .
تخت جمشید محل برگزاری جشن های هخامنشیان ، به خصوص جشن نوروز ، بوده است .
داریوش دستور داد کشور را که بسیار پهناور بود به بخش هایی تقسیم کنند .بعد هم برای هر بخش یک شهربان انتخاب کرد
یکی دیگر از کارهای مهم داریوش ، ساختن راه ها بود .
راه ها مهم ترین وسیله ی ارتباط میان شهرها و روستا ها و پایتخت بودند .
مهم ترین و طولانی ترین راه ، راه شاهی نام داشت .
مطالعات اجتماعی (درس سیزدهم) سفری به تخت جمشید ۲
هخامنشیان بیش از دویست سال بر ایران حکومت کردند .
هخامنشیان در اواخر حکومتشان به دلیل اختلاف های داخلی و بی لیاقتی شاهان ضعیف شده بودند .
در این زمان اسکندر به ایران حمله کرد و آنها را شکست داد .
اسکندر پادشاه یونان و مقدونیه بود . و او آرزو داشت همه ی جهان را تصرف کند .
آریو برزن یکی از فرماندهان شجاع ایرانی بود که تا آخرین نفس با سپاه دشمن جنگید و سرانجام کشته شد .
جانشینان اسکندر بر کشور حاکم شدند و حکومت سلوکیان را تشکیل دادند .
سلوکیان سعی کردند آداب و رسوم و خط و زبان یونانی ها را در ایران رواج دهند .
پارت ها گروهی دیگر از آریایی ها بودند که حکومت اشکانیان را به بوجود آوردند .
در زمان مهرداد دوم ، پادشاه اشکانی ، ایران به کشوری پهناور و قدرتمند تبدیل شد .
پارت ها در فنون جنگی و اسب سواری و تیر انداری بسیار ماهر بودند .
سورنا ، سردار اشکانی ، کراسوس ، سردار رومی را شکست داد .
مطالعات اجتماعی چهارم سفری به شهر باستانی کرمانشاه (درس چهاردهم)
شهر کرمانشاه در غرب ایران و مرکز استان کرمانشاه است و در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد .
در کرمانشاه آثاری از دوره های هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان ، مشاهده می شود .
طاق بستان و بیستون از آثار تاریخی کرمانشاه هستند .
در طاق بستان ، مجموعه ای از سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های دوره ی ساسانیان قرار دارد .
خسرو پرویز ، اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم ، از پادشاهان ساسانی بوده اند .
ساسانیان پس از اشکانیان به قدرت رسیدند .
اردشیر ، نوه ی ساسان در جنگ با اشکانیان ، پیروز شد و حکومتی را به وجود آورد که به نام جدش ، ساسانیان نامیده شد .
در زمان ساسانیان ، معماری و سنگ تراشی ، پیشرفت زیادی کرد .
یکی از شاهان قدرتمند ساسانی ، شاپور اول بود که توانست بر رومی ها پیروز شود و امپراتور روم را اسیر کند .
یکی دیگر از شاهان معروف ساسانی ، خسرو انوشیروان بود که در زمان او شهرهای بزرگی در ایران ساخته شد
و به دستور او دانشگاه بزرگی هم در جندی شاپور ( در استان خوزستان ) ساخته شد .
زرتشتیان آتش را مقدس می شمردند و در آتشکده ها اهورا مزدا ( خدای دانا ) را نیایش می کردند
سه پایه ی اصلی دین زرتشت پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک است .
سنگ نوشته هایی که در بیستون وجود دارد ، پیروزی داریوش بزرگ را بر مخالفانش نشان می دهد.
پیام دین اسلام برادری و برابری بود . وقتی عرب های مسلمان به قلمرو ایران حمله کردند
و سپاه ساسانی را شکست دادند ، مردم نواحی مختلف ایران به تدریج اسلام را با آغوش باز پذیرفتند .
مطالعات اجتماعی چهارم کوه ها و دشت های زیبا (درس پانزدهم)
به پستی و بلندی های زمین ، ناهمواری می گویند .
به کوه هایی که مانند زنجیر به یکدیگر متصل اند ، رشته کوه می گوییم .
بالاترین جای کوه ، قلّه است .
قلّه ی دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر ، بلندترین قلّه ی ایران است .
به زمین های پایین کوه ، کوهپایه می گویند .
دشت ها زمین هایی صاف و هموارند .
در کوهستان برف فراوان می بارد . با گرم شدن هوا ، برف کوه ها به تدریج آب می شود و از جاری شدن آن روی زمین ، جویبار پدید می آید .
جویبارها از کوه ها سرازیر می شوند و از پیوستن آن ها به یکدیگر رود تشکیل می شود .
به شن و ماسه و گل و لایی که رودها همراه خود می برند ، آبرفت می گوییم .
وقتی رودها به طرف دریا می روند ، آبرفت فراوانی را که با خود آورده اند ، در نزدیکی دریا ته نشین می کنند . این آبرفت ها روی هم انباشته می شوند و پس از سال ها جلگه را به وجود می آورند .
البرز رشته کوه بسیار بلندی است که در شمال ایران کشیده شده است .
رشته کوه زاگرس در مغرب و جنوب غربی ایران قرار دارد .
دشت کویر و دشت لوت وسیع ترین دشت های ایران هستند .
جلگه ی خوزستان پهناورترین جلگه ی ایران است .
مطالعات اجتماعی چهارم آب و هوا (درس شانزدهم)
دما ، هوا و بارش مهمترین نقش را در تعیین آب و هوای یک منطقه دارند .
دمای هوا همیشه یکسان نیست . هنگام صبح و شب ، هوا خنک تر و هنگام ظهر ، هوا گرم تر است .
در فصل تابستان ، هوا گرم و در فصل زمستان ، هوا سرد است .
مطالعات اجتماعی چهارم نواحی آب و هوایی ایران (درس هفدهم)
نواحی آب و هوایی ایران عبارتند از : معتدل و مرطوب خزری – معتدل و نیمه خشک کوهستانی – گرم وخشک – گرم و شرجی سواحل جنوب ناحیه معتدل و مرطوب خزری در کناره ی دریای خزر واقع شده است .
در این ناحیه ، باران فراوان می بارد و گرما وسرمای شدید وجود ندارد . وسعت این ناحیه بسیار کم است .
ناحیه معتدل و نیمه خشک کوهستانی ، شامل کوه های بلند و دامنه های البرز و زاگرس است .
در این ناحیه ، بیشتر ماه های سال سرد است . در زمستان برف زیادی روی کوه ها می نشیند
و دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد . این ناحیه تابستان هایی معتدل دارد .
ناحیه ی گرم و خشک داخلی ، تابستان های گرم و زمستان های سرد دارد و مقدار بارش در آن کم است .
ناحیه ی گرم و شرجی سواحل جنوب نیز تابستان های گرم وزمستان های معتدل دارد و مقدار بارش در این ناحیه نیز کم است
به همین دلیل ، این ناحیه جزو نوحی خشک است . اما به علت رطوبت دریا ، هوا در آنجا حالت شرجی پیدا می کند ،
یعنی بسیار نمناک می شود .
مطالعات اجتماعی چهارم پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران (درس هیجدهم)
در ناحیه ی آب و هوایی گرم و خشک ، گیاهان کمتری می رویند و فقط گیاهانی می رویند که در مقابل کم آبی مقاوم اند
مانند درختان نخل ، گز ، پسته ی وحشی و درختچه های خاردار .
در گذشته شتر وسیله ی اصلی رفت و آمد ساکنان نواحی گرم و خشک بوده است . البته از شیر و گوشت این حیوان هم استفاده می شود .
مژه های بلند و پلک های بزرگ شتر از چشم های او در برار طوفان شن و تابش شدید آفتاب محافظت می کنند .
کوهان شتر عضوی است که در آن غذا و آب را ذخیره می کند .
دهان شتر به گونه ای است که می تواند گیاهان خار دار را بجود و بخورد .
پاهی شتر پهن آفریده شده اند به همین دلیل این حیوان به راحتی روی شن های نرم و ریز صحرا حرکت می کند و در آن ها فرو نمی رود .
در دامنه های زاگرس ، جنگل های وسیع بلوط وپسته ی کوهی وجود دارد .
در ناحیه ی معتدل خزری ، باران فراوان می بارد . در این ناحیه جنگل های انبوه راش و افرا و چمنزارهای سرسبز وزیبا پدید آمده است .
مطالعات اجتماعی چهارم از محیط زیست مراقبت کنیم (درس نوزدهم)
هر موجود زنده ای در ناحیه ی خاصی زندگی می کند که زیستگاه آن موجود نام دارد .
برخی از جانداران فقط گیاه می خورند که به آن ها گیاه خوار می گوییم .
به برخی دیگر از جانوران که گیاه خواران را می خورند ، گوشت خوار می گوییم .
انسان ها از طریق کارخانه ها و اتومبیل ها مواد شیمیایی و سمی را به محیط وارد می کنند و موجب آلوده شدن آب ، خاک و هوا می شوند .
پخش زباله در محیط ، به زندگی جانداران و گیاهان لطمه می زند .
یکی از کارهای نامناسب در جنگل ها ، روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن است . آتش سوزی یکی از عوامل از بین رفتن جنگل ها و موجودات زنده است .
مطالعات اجتماعی چهارم نشانه های ملی ما (درس بیستم)
مردم ایران مانند اعضای یک خانواده در خانه ای بزرگ به نام کشور ایران زندگی می کنند . نام این خانواده ی بزرگ ، ملّت ایران است .
برخی از نشانه های مشترک ملّت ایران عبارتند از : قانون اساسی – پرچم – سرود ملّی – تقویم – زبان و خط فارسی
قوانین مهم کشور ما در کتابی به نام قانون اساسی نوشته شده اند .
در حاشیه ی پرچم ایران کلمه ی الله اکبر نوشته شده است و در وسط پرچم ، علامت جمهوری اسلامی به شکل الله وجود دارد .
مطالعات اجتماعی چهارم تقویم (درس بیست و یکم)
یک سال ۱۲ ماه دارد .
در روز جمعه ، که آخرین روز هفته است ، اداره ها و مدرسه ها تعطیل اند
و در این روز مردم به نماز جمعه می روند ، به خویشان و دوستان خود سر می زنند و از بیماران عیادت می کنند .
در روز های جمعه بچه ها با پدر و مادرهایشان در خانه ی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها جمع می شوند .
گاهی هم دسته جمعی به بوستان ها یا گردشگاه های بیرون از شهر می روند و ساعت هایی را در کنار هم به استراحت و تفریح می گذرانند .
مطالعات اجتماعی چهارم روزهای مهم (درس بیست و دوم)
روزهای تعطیل در ایران به دو دسته تقسیم شده اند :
۱- روزهایی که به مناسبت های دینی تعطیل اند مانند عید فطر ، عید غدیر و عید قربان –
۲- روزهایی که به مناسبت های ملّی تعطیل اند مانند روزهای عید نوروز و ۲۲ بهمن
در بعضی کشورهای همسایه ی ایران مانند تاجیکستان ، افغانستان و جمهوری آذربایجان هم مراسم و جشن های نوروزی برپا می شود .
در سال ۱۳۵۷ مردم ایران به رهبری امام خمینی ، علیه ظلم و ستم حکومت شاهنشاهی انقلاب کردند .
انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ به پیروزی رسید .
امام خمینی ، در حدود صد سال پیش در شهر خمین به دنیا آمد که نام او را روح الله گذاشتند .