امام خمینی(ره):
دست زدن خانم ها در مجلس عروسی اشکال ندارد.
)روابط زن و مرد ۱۳۸۱ ، ص ۲۵۲ س ۳۴۴(
آیه الله اراکی(ره):
رقص اشکال دارد و کارهای لهوی هم باید ترک شود.
)مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ۱۳۸۳، ج۱، ص ۱۶۶(
آیه الله بهجت(ره):
بسمه تعالی. اگر بحد لهو نرسد مانع ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله تبریزی(ره):
کف زدن فی نفسه مانعی ندارد. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه):
دست زدن به نحو متعارف اگر مفسده ای بر آن مترتب نشود اشکال ندارد.
(اجویه الاستفتائات ص ۲۵۸، س ۱۱۸۰)
آیه الله خویی(ره):
کف زدن تنها بدون تکلم به باطل مانعی ندارد.
(استفتائات، ۱۳۸۱، ص ۲۵۸، س ۸۶۸)
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):
دست و کف زدن در جشن ها و عروسی ها و میلادی های مذهبی برای همه مردان و زنان جایز است.
(فقه برای غرب نشینان ۱۳۸۲، ص ۳۱۸ م ۵۴۹)
آیه الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
باسمه تعالی. کف زدن ذاتاً اشکال ندارد، مگر موجب هتک مکان یا زمان یا بی احترامی به مومنین گردد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله صافی گلپایگانی(ره):
سوال: درباره کف زدن در مجالس عروسی در کتاب جامع الاحکام، ج۱، ص ۳۰۰، س۱۰۳۲ چنین آمده: «اگر دست زدن به نحو لهوی باشد، اشکال دارد.» و در سوال ۱۰۳۳ می فرمایند: «اگر با وزن مناسب با مجالس لهو باشد حرام است.»
با توجه به دو پاسخ فوق، لطفاً بفرمایید: حکم کف زدن در مجاس جشن و عروسی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. لهوی است و حرام است. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله فاضل لنکرانی(ره):
ج- کف زدن در غیر از اماکن مذهبی و مراسم مربوط به اهل بیت علیهم السلام در صورتی که همراه کار حرام دیگری نباشد مانعی ندارد البته در مراسم مربوط به اهل بیت چنانچه هتک نباشد اشکالی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
کف زدن مانعی ندارد اما در مساجد و حسینیه ها ترک شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در مجلس عروسی با توأم نبودن با محرمات دیگر بی اشکال است.
(هزار و یک مساله فقهی ، ج ۱، ص ۳۰۹ س ۱۰۳۷)
آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
کف زدن در مجالس طرب و شادی حتی در مجالس موالید ائمه (علیهم السلام) بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ۱۳۷۹، ج۱، ص ۱۶۷)