درهیچ کاری عقل تعطیل نیست و همانطور که اولیاء خدا فرموده اند: العقل ماعبد به الرحمن. عقل چیزی است که خدای سبحان بااو پرستش میشود.
عرفان حقیقی و مشروع از انضمام وآمیخته شدن عقل بادستورات شرع حاصل میشود. هرعرفانی که با عقل و شرع مطابقت نداشته باشد عرفای کاذب و سوداگری است که باید ازآن دوری شود.
عقل حجت وبرهان درونی است که خدا به انسان عطا نموده است. چنانکه درحدیث است إنَّ للّه ِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَینِ : حُجَّهً ظاهِرَهً ، و حُجَّهً باطِنَهً ، فأمّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّهُ علیهم السلام ، و أمّا الباطِنَهُ فَالعُقولُ .
امام کاظم علیه السلام : خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بیرونى و حجتى درونى. حجت بیرونى همان فرستادگان و پیامبران و امامان علیهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها.
منبع : پایگاه عرفان